0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Gruppeformand for SF: Giv børnene fred fra skærmen

Min anbefaling som en voksen, der var et barn af ’generation iPhone’, er, at alle skoler sætter en stopper for mobilernes indtog i den danske folkeskole.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Arkivtegning: Philip Ytournel/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg var den første generation til at opleve, hvordan alt skulle være digitalt. Jeg fik den første iPod i konfirmationsgave. Jeg købte den første iPhone for de penge, jeg havde tjent som ekspedient i den lokale bager. Jeg sad i klasselokalet, da det første whiteboard blev hængt op. Jeg var barn, dengang den digitale bølge rullede ind over os, og vi kunne ikke få nok. Og det kunne de voksne heller ikke.

I starten var det bare vores musikbibliotek, som vi kunne sidde og lege med i klasselokalet. Så kunne vi også spille på telefonen. Altså mere end bare Snake. Rigtige spil. Og pludselig kom iPhone. Hele verden var åben fra klasselokalet i Herfølge, hvor jeg sneg min telefon op af lommen og loggede på den nye app, jeg havde downloadet. Facebook hed appen. Jeg kendte den ikke, men det var min vikar, der havde fortalt om den. Jeg gik i 8. klasse dengang. Men vi vidste ikke, hvad vi havde med at gøre.

Det vidste de voksne heller ikke. Vi var fuldstændigt forblændede af alt det, som man kunne på maskinerne. Snart kunne vi læse bøger på maskinerne. Snart skulle vi aldrig skrive med blyant mere. Snart kunne man hive de gamle tavler ned og droppe kridtet. Færdigheder og viden var ligegyldig, for det vigtige var ikke at vide noget, men at kunne google sig frem til viden.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts