Nyhed! Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Debatindlæg afPeter Martin Kappel

statskundskabsstuderende

Danmark skal have en »værdibaseret« udenrigs- og sikkerhedspolitik, mener udenrigsminister Jeppe Kofod. Derfor bør Danmark nu kaste sig ind i en af de største værdikampe siden den kolde krig: kampen mod de illiberale kræfter.

Statskundskabsstuderende Kofods værdikamp begynder i Bruxelles

Lyt til artiklen

Som barn af en bulgarsk mor og en dansk far har jeg et ben i to meget forskellige hjørner af Europa. Fra det balkanske hjørne har jeg fået en stor kærlighed til peberfrugter, en sund slavisk skepsis og et kendskab til en ureuropæisk historie og kultur, som ingen af mine danske kammerater har. Fra det skandinaviske hjørne har jeg fået en tryg opvækst i det danske velfærdssamfund, rugbrød samt en dyb tillid til medmennesker og institutioner.

Jeg har altid haft en stærk fornemmelse af, at de to hjørner var meget forskellige. Men ved mine forældres hjælp har jeg også fået en forståelse af lighederne mellem Danmark og Bulgarien: småstatsfølelsen, nostalgien efter fordums storhed og begge landes imponerende redning af deres jødiske befolkning under Anden Verdenskrig.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her