0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Gymnasieeleverne er hjemme igen: Det var ikke længe, vi fik lov at være tilbage i skole

Gymnasieeleverne er gået fra virtuel undervisning til virtuelle terminsprøver

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Arkivfoto: Finn Frandsen
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Da vi fik nyheden om, at vi kunne komme tilbage i skole efter påske, kunne vi nærmest ikke få armene ned. Efter et langt og sejt træk med virtuel undervisning føltes det som en kæmpe sejr, at vi nu kunne vende tilbage til vores klassekammerater og klasseværelser – om end det kun var hver anden uge. Men begejstringen varede ikke længe. Vores skoler prioriterer nemlig terminsprøver frem for undervisning og samvær. I løbet af hele april, når vi derfor kun at være tilbage i skole én enkelt uge. Resten skal bruges bag skærmen, enten hjemmefra eller på skolen til terminsprøver. De skriftlige terminsprøver er en øvelse til eksamener. Men når alle skriftlige eksamener, bortset fra dansk, er aflyst, virker det tosset, at vi stadig skal til terminsprøver.

Skulle genåbningen ikke sikre, at vi kunne være sammen med vores klassekammerater og indhente noget af den tabte undervisning? Dette eksempel er desværre ikke enkeltstående og er et udtryk for en generel tendens i gymnasiet og i vores uddannelsessystem. Skolen burde være et læringsrum, men i stedet er det et prøverum, hvor man konstant bliver målt og vejet. Allerede fra folkeskolen skal vi parathedsvurderes til ungdomsuddannelser. Igennem gymnasiet bliver vi overfaldet af et hav af karakterer. Og eksamener og terminsprøver prioriteres nu højere end at få noget af den tiltrængte fysiske undervisning, genåbningen egentlig skulle bringe.

Det er ikke mærkeligt, at mange elever mistrives eller oplever præstationspres, når uddannelsessystemet er indrettet på den måde. Coronakrisen har sparket ekstra gang i denne mistrivsel, og derfor burde vi sørge for, at vi elever fik mere ro til læring og trivsel frem for at prioritere tests og karakterer. Både under pandemien og efter. For gymnasiet skal ikke være et teststed. Det skal være et undervisningssted.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter