Debatindlæg afNoa Redington

Politisk kommentator

Vores justitsminister er noget så sjældent som en vaskeægte elefant i den politiske glasbutik. En uddøende race.

Noa Redington: I en tid fuld af spin og fidus skal vi være glade for at have Nick Hækkerup

Lyt til artiklen

Tænk at falde i. At begå den største begynderfejl, der findes i journalistikkens verden: at researche sin historie ihjel. Skønne spildte kræfter. Planen var at udråbe justitsminister Nick Hækkerup som dansk politiks ukronede konge af bullshit og plat spin. For han er jo her og der og alle vegne. Så skal Danmark under ingen omstændigheder hjemtage børn og mødre fra Syrien. Så skal vi alligevel. Hækkerup tegner og fortæller. Og når hverken sundhedsministeren eller statsministeren vil forklare, hvorfor de har lovet guld, grønne skove og lyntests til landets plejehjem, samtidig med at myndighederne træffer en oplyst beslutning om det modsatte, træder Hækkerup frem. Ofte med talelinjer, der stiller større krav til den humoristiske sans end den sunde fornuft.

Som han skrev om de manglende lyntests: »Regeringen kommunikerede i begyndelsen af januar en politisk ambition, som man arbejdede på at realisere«. Tænk at turde. Skat, du har ikke taget opvasken, som du lovede! Skat, det bygger på en misforståelse. Jeg kommunikerede i begyndelsen af aftenen en ambition om at vaske op, som jeg arbejdede på at realisere. Ren sludder for pengene. Men efter at have gravet mig gennem knap to års ordguirlander må jeg nøgternt konstatere, at sheriffen for det hele er alt andet end en af nutidens teflonpolitikere.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her