Debatindlæg afRikke From

Tidligere medlem af DSU og Socialdemokratiet

Mette Frederiksen ynder at udråbe sig selv som børnenes statsminister. Hvis det er sandt, burde hun se med langt større alvor på de børn og unge kvinder, som bliver skadet i hendes eget parti af hendes egne kollegaer og partifæller.

Tidligere DSU'er: Man kan ikke være et parti, der prædiker solidaritet og samfundssind, samtidig med at man har en vaklende moral i egne rækker

Lyt til artiklen

Jeg var 14 år gammel, da jeg meldte mig ind i Socialdemokratiet. Jeg var 15, da et ældre medlem af partiet gjorde mig fortræd, og jeg var 22 år, da jeg med ødelagt idealisme meldte mig ud. Nu er jeg 24 år, og jeg ville aldrig byde mig selv at komme tilbage. Det altoverskyggende problem er en kultur, hvor man blindt dyrker den socialdemokratiske partikultur.

Det kan være svært for folk helt at forstå, hvor stærkt indoktrinerende en organisationskultur Socialdemokratiet og DSU har. Partiet har en egenfortælling om ansvarlighed, arbejderkamp og anstændighed. I min tid i DSU lærte jeg at recitere arbejdersange, som var det bibelvers, skrive flagtaler til 1. maj og fjerne åbne øl fra bordet, når vi sang Internationale. Vi dyrkede den socialdemokratiske arbejderidentitet nærmest religiøst.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her