Debatindlæg afTina Splidsboel

journalist

Indrømmet, jeg er en af dem, der har afleveret et ’panodilbarn’ og krydset fingre for, at vuggeren ikke ringede mig hjem fra mit arbejde ved middagstid.

Tina Splidsboel: Som arbejdstager i Danmark føler man sig nødsaget til at stoppe sit barn med panodiler

Lyt til artiklen

Året er 2015, hvor corona endnu kun er noget, alle forbinder med kedelige øl tilsat lime. Det er også året, hvor jeg har takket ja til endnu en såkaldt TBA-kontrakt, som min daværende arbejdsplads ynder at kalde sådan nogle midlertidige kontrakter, der har en udløbsdato på. Tidsbegrænset ansættelse står det for. Jeg er 11 måneder forinden blevet mor for første gang, og jeg er helt alene om forældretjansen. Jobbet var sådan et, der krævede, at jeg hver fredag var der i 12 timer. Fint nok – det kunne jeg sagtens klare.

Vi var desværre ikke beriget med pasningsduelige bedsteforældre. Men som den fremragende organisator jeg er, fik jeg hurtigt lavet et arrangement, så venner på skift hentede mit institutionsbarn og hyggede om hende, til jeg hentede hende sovende kl. 23 om aftenen. Det fungerede. Lige indtil hun blev syg. For alle, der har haft små børn, ved, at den første vinter i institution er et mareridt af sygedag på sygedag med snot, host, bræk, og hvad der end florerer af lækkerier, der går i rundgang.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her