Debatindlæg afDorthe Schmittroth Madsen

Lektor i tysk, historie og filosofi (gymnasielærer) og regionsrådskandidat (K) i Region Syd

Skal der rettes op på mistrivsel, frafald og eksamensangst, er det nødvendigt, at vi også honorerer færdigheder inden for fag med ånd.

Lektor: Gymnasieelever får ikke længere en almen dannelse. De er blot bonuschecks i en liberalistisk pølsefabrik

Lyt til artiklen

På Københavns Universitet i 2008 fik jeg i en filosofitime, hvor Poul Lübcke underviste, besøg af Universitetsavisen, der gerne ville overvære en af vores timer, idet dimittender i filosofi havde den højeste arbejdsløshed blandt humanister.

Da jeg året efter besøgte Ludwig-Maximilian Universität i München, havde faget en ganske anden status. Jeg deltog i et kursus om anvendt etik, hvor vores underviser var den tidligere kulturminister prof., dr. Julian Nida-Rümelin, og det var ikke kun hans rockstjernestatus, som var påfaldende, men også, at det enormt store og majestætiske gamle auditorium altid var proppet med lyttende studerende, som kom fra alle mulige studieretninger.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her