Debatindlæg afPeter Blom Jensen

Overlæge

Hvor meget skal der gøres for, at svækkede ældre og kronisk syge overlever et livstruende sygdomsforløb?

Overlæge Jeg har reddet patienter, mens jeg var naget af tvivl: Afholder jeg dem blot fra en god død?

Lyt til artiklen

Min farmor blev 87 år gammel. Hun passede hus og have, lavede sin egen mad og havde et godt liv. En morgen blev hun fundet liggende i sin seng, død. Hun havde – meget usædvanligt for hende – taget sine yndlingssmykker på. Det var nærliggende at antage, at hun vidste, hvor det bar hen. Selv om vi var kede af at miste Farmor, var alle i familien afklarede med, at dette måtte være noget nær en ønskedød, pludselig at gå bort efter et langt og produktivt liv.

Det er 30 år siden nu. I mellemtiden er jeg blevet overlæge på intensivafdeling og har sideløbende i mere end 10 år kørt akutlægebil. Det har kun bestyrket mig i den anskuelse.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her