Debatindlæg afKasper Støvring

Forfatter, ph.d.

De humanistiske studier bør nyde stor offentlig støtte, for de rummer det vigtigste, vi har som samfund. Men i de senere år er politisk styring, faglig konformitet og ideologisk aktivisme begyndt at ødelægge ånden på humaniora.

Kasper Støvring: Selv konservative sjæle som mig blev behandlet godt på humaniora. Sådan er det ikke længere i dag

Lyt til artiklen

Nogle af de lykkeligste år i mit liv tilbragte jeg på Institut for Litteraturvidenskab ved Det Humanistiske Fakultet i København. Her studerede jeg i 1990’erne og blev siden ph.d. samme sted. Det var en lykke for mig af tre sammenhængende grunde: det faglige stof, studiemiljøet og underviserne.

Der var et tårnhøjt fagligt niveau. Hvert semester skulle der læses mange tusind siders dybsindig litteratur og avanceret teori. Men vi studerende annammede det alt sammen med umættelig grådighed og stor entusiasme. Vi diskuterede ikke blot stoffet i timerne, men også i pauserne, i cafeen bagefter og i institutbladet Palpe, som onde tunge omdøbte til ’Hvalpe’. Jeg husker også, hvordan jeg vandrede København tynd i nattetimerne med gode venner, imens vi diskuterede Adorno og Thomas Mann. Det var vel ofte uhyre studentikost, og vi tog os selv netop så alvorligt, som kun unge mennesker kan – og bør.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her