Debatindlæg afMaja Petrea Fox

Forfatter, bladtegner og socialpædagogstuderende

Vores hang til overforbrug af alt fra hotpants til plastiksolbriller er symptom på en flugt fra alt, hvad der gør ondt. Et forsøg på at undgå smerten. Men hvis vil vil redde klimaet, må vi tage den på os.

Maja Petrea Fox: »Jeg ved godt, den er fuldstændig gal. Men hvad fanden skal jeg arme menneske gøre?«

Lyt til artiklen

Jeg ved godt, at vi står i en klimakrise. Jeg ved godt, at det overforbrug, vi som race har gang i, får fatale konsekvenser. Jeg ved godt, at det hele vil ende i død og ødelæggelse, hvis vi ikke gør noget drastisk. Jeg ved godt, at vi skal gøre noget nu – og helst i går.

Jeg har fået tudet ørerne fulde af det og mærket det tunge klokkeslag på dommedagsuret rykke nærmere og nærmere på 12 i mit indre, siden 00’erne var nyfødte, og jeg for første gang hørte om drivhuseffekt og CO2. Det foregik i det skraldede fysik- og kemilokale, hvor vi lavede plancher om emnet med skråskrift og glimmer og fremlagde planetens kommende korsfæstelse for vores fnisende og teenageømme klassekammerater. Jeg ved det godt. Jeg ved godt, den er fuldstændig gal.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her