Debatindlæg afVillads Andersen

forfatter

Forfængelighed er ikke en dødssynd, men et fængsel, og du kan ikke slippe ud. Uanset om du er statsminister, departementschef eller forfatter med skæve tænder.

»Jeg hader de tænder og smiler aldrig på billeder«: Forfængelighed er et fængsel, og du kan ikke slippe ud

Lyt til artiklen

I første klasse faldt mine mælketænder ud, og i stedet for fire fortænder i overmunden fik jeg kun tre. Resten af tænderne indrettede sig efter fraværet og er det, som min mor kalder charmerende, og som alle andre ville kalde skide skæve. Jeg hader de tænder og smiler aldrig på billeder.

Til gengæld kan jeg bruge lang tid på at studere dem i spejlet. Helt tæt på, helt alene. Jeg skammer mig over tænderne og skammer mig over skammen. Jeg har lyst til at få dem rettet, men mener, at det ville være forkert. Tandretning er ensretning, og hvorfor skal alle have lige tænder?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her