Debatindlæg afAmy Silverstein

Forfatter

Forfatter og donorhjertemodtager Amy Silverstein døde 5. maj 2023 af kræft. En sygdom, hun selv tilskrev årtiers indtag af transplantationsmedicin. Hun vidste, at døden var på vej, da hun skrev denne tekst om den stagnerede forskning omkring organdonation.

To gange fik hun et nyt hjerte. Men dårlig transplantationsmedicin endte med at koste hende livet, mener hun. Nu kommer hun med et opråb fra graven

Lyt til artiklen

I dag vil jeg fortælle mit sunde, transplanterede hjerte, hvorfor hun – eller snarere vi – vil dø om nogle dage eller i bedste fald uger.

Jeg lader min hånd glide hen over mit bryst og siger højt, med håndfladen mod mit hjertes skarpe slag: »Jeg er så ked af det, min pige«. Hun er ikke vant til at høre mig tale på den måde, uden for mit hoved, uden for den krop, vi deler. Hidtil har forståelsen mellem os været intern. Som på vores daglige løbeture, når min 70’er-rock-playliste driver hvert eneste skridt. Dette hjerte fra en 13-årig donor gør oprør i min krop, dunker derudad, mens vi ler sammen og sætter tempoet op til en spurt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her