Debatindlæg afGlenn Bech

Forfatter

På Politiken er nogle begyndt at kede sig over al den snak om klasser. Men det kan man kun blive, når man selv har sit på det tørre. Måske burde medierne se indad og overveje, hvordan taletiden kan fordeles mere retfærdigt?

Glenn Bech: Hvor er det udemokratisk, at akademikere på den måde agerer dørvogtere for, hvad resten af befolkningen vises af fortællinger

Lyt til artiklen

Man skulle tro, at klassedebattens værste og mest naturlige modstandere var neoliberalisterne og de konservative, som kæmper for henholdsvis skattelettelser, lukrative bonusser i erhvervstoppen, rigmandsghettoer, social dumping samt lavere generations- og arveafgifter – og det er såmænd også tilfældet, at både direktøren for CEPOS har bedt mig tie stille med min kritik (i Weekendavisen), lige såvel som at man i Berlingske døbte min seneste udgivelse ’Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet’ »træls læsning«, og efterfølgende anmeldte værket til to stjerner.

Centrumhøjre i form af det nuværende Socialdemokrati viste sig som tilsvarende usolidariske klasseforkæmpere, da man bl.a. forpassede muligheden for at omplacere landets gymnasieelever på baggrund af deres forældres indkomst samt gennemførte forringelser på både dagpenge- og kontanthjælpsområdet. Til gengæld består modtagelsens overraskelsesmoment i (og dette især, hvis man har boet på Månen og ikke fulgt med i samfundsudviklingen de seneste par årtier), hvordan den typiske Enhedslistevælger, det vil sige den yderste venstrefløj, ligeledes synes tilbageholdende, sommetider decideret fjendsk over for de indsigter og problemstillinger, som den fornyede klassedebat tvinger os til at beskæftige os med. Lad mig forsøge at uddybe!

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her