Debatindlæg afKhaterah Parwani

Direktør og foredragsholder

I Danmark har vi det med at romantisere krig og iscenesætte vores deltagelse som frihedskamp. Men krig er gru og rædsel. Det bør statsministeren vise, at hun forstår.

Khaterah Parwani: Zelenskyj-besøget var iscenesat og kvalmende

Lyt til artiklen

Jeg vil gerne understrege, at jeg har den største sympati med ukrainerne, deres frihedskamp og deres mod. Det er vigtigt for mig i en tid, hvor nuancer er forbudt, og misforståelser er blevet pop.

Med rødder i det krigshærgede land Afghanistan har jeg skullet lægge ører til alle slags romantiserende krigsmodstandere, der taler om fredsmægling, som var det en varm croissant til morgenkaffen. Jeg ved udmærket, at oprør er nødvendigt, for fred kræver to fredssøgende parter. Og som kvoteflygtning under den sovjetiske invasion af Afghanistan er jeg om nogen inkarneret modstander af Putins vision om et nyt Sovjetunionen. Den vision vækker skræk og kvalme i mig, hvilket gør min sympati for ukrainerne ekstra urokkelig.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her