Klokken er 05.19. Endnu en nat med tanker af orkanstyrke, der har sat sig som en knude i min mave. Jeg kan allerede mærke det: Jeg kommer ikke ud ad min hoveddør, før jeg har kastet op. Jeg har 45 minutter på cykel. 45 minutter før jeg trækker i min ‘superkvindekittel’, som min veninde så fint kalder den, men som jeg mest af alt forbinder med et nervesystem, der er helt ude af balance.
Jeg stikker fødderne i mine grønne Crocs, der er fyldt med blodstænk, som vækker erindringer om den fødsel, jeg blev pålagt til at blive til i går. Fødslerne er ellers efterhånden er svære at adskille. På vej ned til fødegangen går jeg min sædvanlige omvej ind på toilettet. Nervøsiteten inden min vagt giver mig ondt i maven. »Jeg skal bare lige over den første tid som jordemoder«, siger jeg til mig selv, og jeg ved, at det samme mantra spiller i mine nyuddannede kollegers hoveder. »Så bliver det bedre«.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.