Debatindlæg afCornelia Flensborg Jensen

Jordemoder

Efter blot 56 dage i det fag, jeg lige havde brugt 3,5 år på at læse, gik jeg ned med stress. Det arbejdsliv, jeg kom ud til, var ikke det, mine studier havde forberedt mig på.

Jordemoder fik stress efter 56 dage i jobbet: Det arbejdsliv, jeg kom ud til, var ikke det, mine studier havde forberedt mig på

Lyt til artiklen

Klokken er 05.19. Endnu en nat med tanker af orkanstyrke, der har sat sig som en knude i min mave. Jeg kan allerede mærke det: Jeg kommer ikke ud ad min hoveddør, før jeg har kastet op. Jeg har 45 minutter på cykel. 45 minutter før jeg trækker i min ‘superkvindekittel’, som min veninde så fint kalder den, men som jeg mest af alt forbinder med et nervesystem, der er helt ude af balance.

Jeg stikker fødderne i mine grønne Crocs, der er fyldt med blodstænk, som vækker erindringer om den fødsel, jeg blev pålagt til at blive til i går. Fødslerne er ellers efterhånden er svære at adskille. På vej ned til fødegangen går jeg min sædvanlige omvej ind på toilettet. Nervøsiteten inden min vagt giver mig ondt i maven. »Jeg skal bare lige over den første tid som jordemoder«, siger jeg til mig selv, og jeg ved, at det samme mantra spiller i mine nyuddannede kollegers hoveder. »Så bliver det bedre«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her