Debatindlæg afElias Pedersen

Studerende ved KU

Jeg elsker at være nyttesløs. Og jeg bliver nødt til at eksistere, selv om det giver den gode danske borger en dårlig smag i munden. Velfærd kan aldrig kun være for folk med dårlig samvittighed, for så er den ikke velfærd.

Studerende: »Man kan kalde mig en luksuskontanthjælps-modtager. Et overflødigt menneske, der ikke har nogen undskyldning for at være overflødig«

Lyt til artiklen

Jeg er et nyttesløst menneske. Mens de snakker og snakker om at forkorte kandidaten, forkorte SU’en, fratage de studerende det ene og det andet, og mens de studerende kommer med deres dybfølte forsvarstaler om, hvordan både deres mentale helbred, generelle livskvalitet og hele Danmarks akademiske ry kommer til at betale prisen, kan jeg kun tænkte én ting: De har ret. Alle dem, der kalder os igler, alle dem, der siger: Vi uddanner ud i arbejdsløshed, at vi er dovne, forkælede, virkelighedsfjerne og alt imellem. De har ret. I hvert fald når det kommer til mig.

Jeg føler mig ikke angrebet. Jeg ved ikke, hvad jeg føler, for det apokalyptiske skrækbillede, som vores lands meningsdannere maler frem, er et billede af mig. Og jeg burde ikke eksistere, jeg burde være en karikatur, der kun kunne afkræftes, men her er jeg. Jeg er en igle, en igle, der klamrer mig til SU’en, uden job og uden dårlig samvittighed. Jeg kan ikke overskue tanken om at træde ud fra KUA’s bløde, magelige rammer, ud et sted, hvor jeg skal være nyttig, hvor jeg skal bedømmes, ikke på, hvor nydeligt mit noteapparat er, men på, hvor meget jeg kan kastrere hvert et ord fra min mund, hvor nyttig jeg kan gøre mig selv som et velsmurt led mellem pung og kasseapparat.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her