Debatindlæg afKnud-Erik Schmidt

Dommer

Personer, der måske har ventet i op til et år på at komme i retten, får besked om, at deres sag er aflyst. Måske kan vi finde en ny tid i 2024, men i de fleste tilfælde ikke før i 2025. Det er jo helt uacceptabelt.

Dommer: Jeg troede ikke, det kunne blive værre i Københavns Byret. Jeg tog fejl

Lyt til artiklen

Jeg arbejder som dommer i Københavns Byret og har gjort det i mange år. Jeg er som oftest meget glad for mit arbejde. Der har dog været en lang periode, hvor der har været mange frustrationer – og det er blevet værre. Vi var bagud, allerede før der kom covid-19. Efter en ret kort periode med delvis nedlukning og udsigt til, at vi kom endnu længere bagud, startede vi op igen. Masser af håndsprit, visirer, masker og plexiglas for at holde afstand i retssalene. Vi holdt dampen oppe, men uden udsigt til at få gjort bunkerne mindre.

I 2022 kom der et valg med lange regeringsforhandlinger. Der kunne ikke planlægges nyt for domstolene, så 2023 blev et magert år rent økonomisk. Vi skulle klare os for det samme som i 2022. Der kom ret hurtigt ansættelsesstop med deraf større besvær med at gøre bunkerne mindre. Det fortsatte ind i 2023, hvor der blev modtaget rekordmange straffesager ved domstolene med deraf endnu længere berammelsestider. Jeg tror aldrig, at vores berammelsestider har været så lange.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her