Debatindlæg afFransiska Mannerup

Forkvinde, De Anbragtes Vilkår

Andre unge har en far, der hjælper med at slæbe flyttekasser. Jeg havde 10 timer med en kontaktperson på et halvt år, da jeg blev 18. Vi må kunne hjælpe anbragte unge bedre.

Tidligere anbragt: »Hvert år inviterer jeg​ til min 17-års fødselsdag. Det har jeg gjort i 11 år«

Lyt til artiklen

Hvert år inviterer jeg til min 17-års fødselsdag. Det har jeg gjort i 11 år, for jeg skulle fandme ikke blive 18!

Den dag, du fylder 18 år, er en skelsættende dato, især hvis du er blandt samme gruppe som mig, der har været anbragt uden for hjemmet. Det handler nemlig ikke kun om at kunne gå i byen, købe cigaretter, stemme til valget og køre bil. For de unge, der har haft sociale foranstaltninger, betyder det, at de står på egne ben, altså helt alene, hvis de ikke får tildelt ungestøtte – bedre kendt som servicelovens § 76: Efterværn.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her