Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

HØNSEHUS. Peter Sørensen har etableret en alternativ håndværkerforretning. Hønsehuset er bygget til Rabarbergården i Nordsjælland.

Haven
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Træhåndværkeren Peter vil sætte hønsene fri med sit bæredygtige hønsehus

Høns har også brug for et ordentligt hjem. Derfor har træhåndværker Peter Sørensen udviklet et hønsehus, der er i pagt med naturen.

Haven
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En glad høne bor i et hønsehus svævende godt op over jorden med en spinkel stige, som den kan spankulere nedad, hvis den da ikke lige har lyst til en flyvende start på dagen.

Peter Sørensen har udviklet et pæle-hønsehus-koncept, hvor trivsel, æstetik og håndværk er i centrum. Dette hus er lavet i brændte fyrretræsbrædder med saddeltag, et lille vindue øverst i kippen og med en fin, afrundet indgang. Her har hønsene udsigt over de bagvedliggende marker og masser af plads. »Sådan et hus her fungerer også i en villahave«, siger Peter Sørensen og fortsætter.

»Det, der er vigtigt, er, at hønsene kan lide at bo i huset, og så er det rent faktisk til at holde ud at se på«.

Peters hønsehuse lægger sig til en stigende efterspørgsel på håndlavede og specialfremstillede produkter, både i stor og mindre skala. Og i tråd med den stigende bevidsthed om kvalitet, håndværk og bæredygtighed har Peter lagt sit personlige og faglige værdisæt klart frem for potentielle kunder.

»Jeg tager afstand fra at arbejde med forbehandlet træ«, siger han. Derfor bruger han træ fra de danske skove, når han bygger sine alternative løsninger, som spænder over alt fra hønsehuse til drivhuse og nybyggeri. Også tømrerarbejdet gør han anderledes. For eksempel laver han ikke limtræskonstruktioner.

»Ikke at der er noget ivejen med det. Jeg har bare lyst til at lave nogle trækonstruktioner, hvor jeg kan arbejde med træets naturlige egenskaber, former og udseende«, forklarer han.

Selv om Peter vil tilbage til et mere oprindeligt håndværk med ’rigtige samlinger’, som han kalder det, og mere brug af massivt uforarbejdet træ, så benytter han moderne 3D-skitsering, – et godt værktøj til at holde styr på mængder, statik og design. Det giver også kunden mulighed for at se præcis, hvordan det kommer til at se ud, fortæller han.

Fader var med til at lave Myren

Peter Sørensen er autodidakt træhåndværker, og når han bumler af sted i sin van ad snoede veje i den forårsgrønne Gribskov, er det slet ikke så tilfældigt. Han er uddannet skov- og naturtekniker fra Skovskolen i Nødebo med naturformidling som speciale. Det bærende for hans arbejde er kærligheden til naturen og en grundlæggende viden om de danske skoves træsorter. Men interessen for at arbejde med træ og design blev allerede lagt i barndommen.

Faderen, Gunnar Hansen (fader og søn har ikke samme efternavn, red.), var uddannet møbelkonstruktør og arkitekt. Han var specialist i finérarbejde og dampbøjet træ, men udviklede også konstruktioner i metal. Det var ham, som konstruerede de første prototyper af stolene Syveren og Myren til udstilling og produktion for Arne Jacobsen og møbelproducenten Fritz Hansen.

»Han fortalte mig, at det havde ærgret ham, da det af sikkerhedsmæssige hensyn blev besluttet, at han skulle ændre Myrens konstruktion fra 3 til 4 ben. Det passede ham ikke«, fortæller Peter med et kærligt grin.

Faderens intense fordybelse i sit arbejde og lyst til at dele sin viden har udtrykkeligt formet hans søn.

»Det, jeg husker bedst ved min far, er de weekender, hvor han havde smurt madpakke og gjort cyklen klar, og så skulle vi ud i skoven. Min far gik meget op i viden om træ, om vækstbetingelser og udviklingen af veddet, en viden, som er vigtig at have, når man arbejder med træ«.

Peter ler lidt igen ved tanken om faderen. »Min mor måtte nogle gange minde ham om, at det altså kun var et barn og ikke en voksen, han talte til, når han rigtig foldede sig ud«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Inspireret af River Cottage

Allerede under uddannelsen på Skovskolen begyndte Peter at eksperimentere med trækonstruktioner, og det udmøntede sig i flere og flere byggeprojekter. Det var her, at det også en dag kom til at handle om høns.

En af studiekammeraterne fra Skovskolen viste ham bogen ’The River Cottage Cookbook’, hvor forfatteren Hugh Fearnley-Whittingstall beskriver nogle hønsehuse på meget høje pæle. »Det første, jeg lagde mærke til, var, at husene var utrolig simpelt lavet med billige genbrugsmaterialer, men samtidigt så de nærmest eventyrlige ud«, fortæller Peter med tydelig begejstring.

Det, der er vigtigt, er, at hønsene kan lide at bo i huset, og så er det rent faktisk til at holde ud at se på

»Jeg blev meget betaget af de lange hasselgrenstiger og kunne forestille mig, hvor fedt det ville være at se sine høns vandre op og ned«. Herefter udviklede han sin egen luksusprototype, som han testede i forhold til rovdyr, højden og udformningen af stigen.

»Folk, der kom forbi det skovhus, jeg boede i, var helt vilde med den første prototype, jeg lavede. Om vinteren satte jeg nogle gamle glødepærer op, så der kom lys i. Det så fantastisk ud«.

Retten til at gøre mig umage

Peters hønsehuse er nu en realitet, der også handler om at få hønsene tilbage i deres naturlige miljø.»Oprindeligt i gamle dage levede hønsene i skovbrynene, hvor de sov i træerne i naturlig sikkerhed for rovdyrene«, forklarer han og fortæller videre:

»Vi kan se på naturen, hvordan den virker, og alligevel vælger vi at kigge den anden vej. Det ønsker jeg ikke at gøre – tværtimod. Jeg er helt klart overbevist om, at hvis vi genskaber nogle rammer, der er mere i tråd med deres oprindelige leveforhold, så kan hønsenes naturlige instinkter igen komme til udtryk. Det er faktisk også til stor fornøjelse for de mennesker, som holder høns«.

Efter sin afsluttende eksamen fra Skovskolen startede Peter sin virksomhed Craftcare, hvis navn udtrykker præcis de to ting, som er bærende for hans virke – nemlig håndværket og omhu.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Omhu og omtanke er vigtige ord for mig, både i mit forhold til naturen og til brugen af materialer«, forklarer Peter og fortsætter med ekstra kraft i stemmen. »Det handler også om at gøre sig umage og lave et godt stykke arbejde. Det lyder måske som en kliché eller lidt gammeldags, men det betyder meget for mig«.

Dermed er han en del af den stadig voksende gruppe håndværkere, der stiller krav til bæredygtighed og balance, og som skubber på den grønne omstilling.

»Hvis der ikke er tid til at gøre tingene, så jeg selv er tilfreds, ender det med, at jeg mister glæden ved arbejdet. Det er også en af grundene til, at jeg startede mit eget og valgte en niche, hvor ikke ret mange tilbyder den type træarbejde, som jeg gør. Jeg forbeholder mig retten til at gøre mig umage og til at bruge nogle gode materialer«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden