Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Politikens teaterkritiker savner forestillinger som 'Black Madonna' på Teater Sort/Hvid, der »giver tidens mest betændte emner et foruroligende liv på scenen«.
Foto: Sofie Amalie Klougart

Politikens teaterkritiker savner forestillinger som 'Black Madonna' på Teater Sort/Hvid, der »giver tidens mest betændte emner et foruroligende liv på scenen«.

iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Politikens teaterkritiker om den nye sæson: Danske teatre må stramme sig an, hvis ikke de vil tabe til Netflix

Men man kan næsten få den tanke, at scenekunstens eksistensberettigelse ligger alle mulige andre steder end på scenen, siger Politikens teaterkritiker Alexander Vesterlund.

iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kaster man et blik på, hvad der sker rundtomkring på landets scener lige nu, ser man tydeligt, at teatrene kæmper hårdt for at finde ud af, hvordan de skal være relevante, tidssvarende og spændende nok til, at vi får lyst til at slukke for vores telefoner og spendere en aften i scenekunstens navn.

Man trækker på bøger og film, vi allerede har læst og set. Hvis filmen eller bogen var god, kan det være, vi er nysgerrige nok til at se, hvad man har fundet på til scenen. Genkendeligheden er tryg.

Man ser gamle travere i nye klæder. ’Mød mig på Cassiopeia’, ’Den skaldede sangerinde’, ’Parasitterne’

På Det Kongelige Teater er der ’Amadeus’, og på Østre Gasværk er der snart ’Shakespeare in Love’ – velafprøvede, internationale forestillinger, man også har set som oscarvindende film.

Man ser gamle travere i nye klæder. ’Mød mig på Cassiopeia’, ’Den skaldede sangerinde’, ’Parasitterne’.

I ’Frit flet’ på Sort/Hvid og ’I et forhold med Sort Samvittighed’ på Betty Nansen vil man trække på ny og gammel litteratur. Og så er der forestillinger som ’Mod alle odds’, ’Død over eliten’ og ’Menneskebyrden’, der kalder på os med samfundsdebat.

Uhyre effektivt

Mange af forestillingerne kan sælges med en sætning eller to: ’Kan vi påvirke vores børns fremtid?’, ’Hvad sker der, når folket har taget magten og skubbet eliten i baggrunden?’ og ’Er det på tide at efterse den klassiske diagnoseforståelse?’. Og det er godt med udsyn, det siger sig selv.

Men man kan næsten få den tanke, at scenekunstens eksistensberettigelse ligger alle mulige andre steder end der, hvor den finder sted: på scenen

Men man kan næsten få den tanke, at scenekunstens eksistensberettigelse ligger alle mulige andre steder end der, hvor den finder sted: på scenen.

For nylig var jeg inde at se ’Amadeus’ på Det Kongelige Teater. Det var uhyre effektivt teater. Men det lignede også teater til en krisetid, en sikker satsning, der gav i pose og i sæk. Som et perfekt billede på, hvad der foregik, så man den noget middelmådige komponist Salieri som stykkets helt.

Vinder Netflix?

I tider med massive nedskæringer er der måske ikke noget at sige til, at vi ser færre eksperimenter, færre regulære satsninger, mindre vovemod og mere Salieri. Og så bliver det heller ikke ligefrem mere indlysende, hvad vi overhovedet skal med scenekunsten som kunstart. Hvorfor ikke bare sætte noget Netflix på? Hvorfor ikke bare gå ned på den lokale?

Teatrene er nødt til at vide, at verden har flyttet sig. At se et stykke, der ikke synes bevidst om, at teatret som udgangspunkt er udfordret som kunstform, kan være ulideligt og virke håbløst umoderne. Men paradokset er så, at teatret samtidig næppe vil bevare sin relevans ved at løbe med tiden.

Teatret kan ikke konkurrere med moderne underholdningsformer, og det er næppe heller her, vi vil se de store almendannende omvæltninger

Teatret kan ikke konkurrere med moderne underholdningsformer, og det er næppe heller her, vi vil se de store almendannende omvæltninger.

Teatret kommer næppe til at skabe nogen større sammenhængskraft nogen steder.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men teatret må kende tiden for at kende sin egen placering i den. Og man må forvente af enhver teaterforestilling, at den implicit svarer på, hvad vi skal med den. Hvorfor skal vi se den? Men også: Hvorfor skal vi overhovedet sætte os ind i salen til at begynde med?

Jeg holder af det kunstige

At tage afstand fra teatret som kunstform – som mange mennesker gør – må handle om, at man misforstår, hvad det er. Man tror, det er bagud i evolutionen. At det er en film, der ikke er blevet til en film; man finder dialogen kunstig. Men det er der ikke noget at sige til, hvis teater prøver at være film.

Men netop det kunstige er noget af det, jeg holder allermest af ved teatret. I den fremmedgørende følelse, det er at sidde i mørket, tror jeg også, at scenekunstens store potentiale ligger i dag. Den har os et sted, hvor vi er sårbare, hvor vi er blottede, åbne, opmærksomme og parate.

Teatret kan minde os om noget, vi er i gang med at tabe i en helvedes fart: nærværet, samværet, kroppen og koncentrationen

Teatret kan minde os om noget, vi er i gang med at tabe i en helvedes fart: nærværet, samværet, kroppen og koncentrationen. Teatret er først og fremmest noget, der foregår lige foran os, og jeg har kun i begrænset omfang lyst til at skulle oversætte det til noget, der foregår uden for scenen.

Det kan minde mig om, at jeg er en krop, der er til stede i et rigtigt rum med andre kroppe – hvilket jeg ellers godt kan glemme, når jeg går rundt og lever mit liv i det uhåndgribelige. Teatret kan minde mig om, at jeg lever og skal dø.

Betændt på scenen

Jeg håber, vi vil se mere teater, der sætter alt på ét bræt og stræber efter at genopdage scenens sprog, teater, der rammer os hårdt i mørket.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hvad enten det gør det med en enkel og tidløs sanselighed som ’Den kroniske uskyld’ på Det Kongelige Teater sidste år, eller det som ’Black Madonna’ på Teater Sort/Hvid giver tidens mest betændte emner et foruroligende liv på scenen.

Eller det for den sags skyld bliver, som da Det Kongelige Teater inviterede catalanske Carlus Padrissa ind for at genskabe ’Kongens fald’ i en godt nok vanvittig overlæsset, men også helt forfriskende opvisning i vovemod.

Lad os se noget mere teater, der opfører sig, som om der ikke er noget teater i morgen.

Læs mere:

IBYEN

Ibyen guider:  Hvor skal man spise is i København denne sommer? Her er 13 virkelig gode bud

Fra kaffe­kombucha til cold brew:   Her er 7 varianter af kold kaffe, du kan skylle sommeren ned med

Hurra!  Hvor holder man en fremragende fødselsdag i København? Ibyen giver dig 12 stærke bud

Ibyen guider:  Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Caféen Snacks & Blues på Guldbergsgade på Nørrebro i København.

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

»Et lille hyggeligt og hjemligt sted, hvor man selv smider sin opvask over i en spand, og hvor de bare laver lækker grøn mad«, siger kokken Frederik Bille Brahe om Morgenstedet på Christiania.

Spis ude på budget:  Her er Københavns bedste, billige restauranter ifølge 11 kokke og madnørder

The General Store.

Ibyen guider:  Der er keramik overalt. Besøg disse 5 små værksteder, hvis du vil se noget af det mest interessante

Herman H.J. Lynges antikvariat på Silkegade i indre København er Skandinaviens ældste antikvariat.

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København


    Anmeldelser af forskellige madboder på Københavns nye madmarked Reffen på Refshaleøen. 

Få overblik:  Her er oversigten over alle Københavns madmarkeder

»Må man ta' hunden med sig ind i himlen...?«. Ibyen guider til byens bedste karaokedestinationer.

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Der er masser af folkekøkkener i København. Vi guider til 9 af dem.

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

På Darcy's Kaffe i Blågårdsgade på Nørrebro er både kaffen og læsestoffet værd at komme efter.

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

På Restaurant Trio i Axel Towers er udsigten god, selv når man sidder på tønden.

Guide til Københavns tag­restauranter:  Her kan du spise, drikke og ... ja, tisse med en udsigt

Kafeteria på Statens Museum for Kunst
er bare én af byens nye forbedrede museumscafeer.

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer

»Et lille hyggeligt og hjemligt sted, hvor man selv smider sin opvask over i en spand, og hvor de bare laver lækker grøn mad«, siger kokken Frederik Bille Brahe om Morgenstedet på Christiania.

Spis ude på budget:  Her er Københavns bedste, billige restauranter ifølge 11 kokke og madnørder

Den italienske restaurant Cicchetti, der ligger på Nørrebro i København, drives af Nina Krysiza Sørensen og Rikke Kolding Pedersen.

Fra shawarma til friterede østers:   Kokken på Cicchetti fortæller om sine yndlingssteder i København

Claus 'Røde' Christensen er en kok af den klassiske skole. I 2013 vandt han prisen som 'kokkenes kok' , uddelt af Fonden til fremme af dansk gastronomi.

Hvor ligger byens mest undervurderede restaurant?  Kokken Røde Claus anbefaler spisesteder i København

Caféen Snacks & Blues på Guldbergsgade på Nørrebro i København.

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Richard Hart er født i London, uddannet kok og har arbejdet som chefbager på det berømte Tartine Bakery i San Franscisco. Nu ejer han Hart Bageri på Frederiksberg.

»Helt ærligt, det er jo et helvede at tage børn med ud at spise«:   Stjernebageren Richard Hart anbefaler spisesteder i København

Nadine Levy Redzepi arbejder på Noma og udgav i 2017 kogebogen 'Downtime'.

»For mig er det det bedste sted i Europa«:   Nadine Redzepi anbefaler spisesteder i København

Frederik Plum slår et slag for den ydmyge vodka, men skal han forkæle sig selv går han ikke af vejen for en tør rom fra Hampden eller Phantom Spirits,  en japansk whisky eller en 10-15 års sherryfadslagret single malt fra Speyside.

Hvad bliver Aperol Spritzens afløser?   Drink-eksperten klæder dig på til en ny sommersæson

Bruna Mia Dieni (th.) og hendes mor, Jytte Bertelsen, kunne sidste år fejre 40 års jubilæum for grillbaren Chicky Grill i Kødbyen.

»Alle skal opleve Freddys Bar«:  Kvinden bag Chicky Grill anbefaler spisesteder i København

Yilmas Secilmis overtog i 2012 sin fars slagterforretning, Ali Baba, der har ligget på Halmtorvet siden 1978.

»Sushi er overvurderet«:   Slagter Ali Baba fra Vesterbro anbefaler spisesteder i København

I sin nye restaurant i Ryesgade dyrker Lisa Lov selv sine krydderurter i et baglokale under lamper, der normalt bruges til dyrkning af cannabis.

Tigermom anbefaler spisesteder i København:   »Du ville aldrig tænke på at gå derind på grund af navnet, men det er bangin’ indisk mad!«

Adam Aamann bliver også kaldt smørrebrødskongen og ejer foruden en cateringvirksomhed flere restauranter og spisesteder rundt om i byen.

Hvad er byens mest overvurderede madtrend?  Adam Aamann anbefaler spisesteder i København

Sake kan være et langt bedre match til mad end vin, mener sake-sommelier Henrik Levinsen

Jo, du kan godt drikke japansk sake til din mad. Faktisk kan det være et bedre match end vin

K-Bar er den ældste rene cocktailbar i København, og Kirsten Holm er en af byens mest rutinerede bartendere. Hendes yndlingscocktail er en klassisk margarita - gerne med mezcal i stedet for tequila.

Derfor skal du aldrig putte sugerør og knust is i din drink:  Få gode råd af ejeren af Københavns ældste cocktailbar

Jonas Gehl fra Prolog fik interesse for kaffe, da han arbejdede i Emmerys. Siden da har han nørdet og kan i dag kalde sig Danmarks bedste barista.

Kender du den skjulte pizza-perle i Husum?  Manden bag kaffebaren Prolog anbefaler spistesteder i København

Kamilla Seidler har arbejdet på toprestauranter verden over. Mest kendt blev hun for Gustu, Sydamerikas bedste restaurant, i La Paz i Bolivia. Ud over at være en gourmetrestaurant i 3.600 meters højde var det også et socialt projekt, der skulle give fattige bolivianere en kokkeuddannelse.

Stjernekok Kamilla Seidler guider til byens spisesteder:  Ja, der er et sted, alle københavnere burde kende

Sønderjyske Rasmus Oubæk har stået bag gryderne på michelinrestauranter, men er også kendt som manden bag burgerkæden Jagger.

Bearnaise­kongen anbefaler spise­steder:  »Lige nu bliver meget mad lavet for at komme på Instagram«

Nils Thyge fra Bar'Vin giver denne uges bud på god vin ude og hjemme.

»Beaujolais er ved at være i topform«:  Ejeren af Bar'Vin giver vintips

John Michael Jensen rykkede i 2017 fra sin mobile pølsevogn ind på en fast adresse i Kødbyen. Det var det sted, rejsemagasinet Condé Nast Traveler for nyligt inkluderede i en liste over de 22 bedste spisesteder i København.

Hotdog-John anbefaler spisesteder i København:   »Det er fandeme godt, og det er heller ikke dyrt. De laver byens bedste tarteletter«

Klaus Wittrup står bag en af byens mest populære burgerbarer, Gasoline Grill. Vi spørger ham, hvor han selv går ind, når han går ud.

Byens bedste shawarma? God mad på budget?   Manden bag Gasoline Grill anbefaler spisesteder i København

Jeppe Nothlev er barchef på cocktailbaren Ruby og giver denne uges bud på, hvad man skal drikke i weekenden.

Nu skal der skåles i vermouth:  Barchefen på Rubys giver cocktailtips