0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Københavnere råber op: Endnu et historisk byggeri og kreativt åndehul må lade livet for nye ejerboliger

Byen mister sin kant, når dens kreative miljøer rives ned, for det er netop dem, der gør byen attraktiv, siger museumsinspektør og forsker. Alligevel er næste etape af Københavns byfornyelse skudt i gang. Slagtergårdene på Vesterbro er allerede revet ned, og første spadestik til et højt boligbyggeri på Nørrebro er nu taget på grunden, hvor Astrid Noacks Atelier ligger.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Melissa Kühn Hjerrild
Foto: Melissa Kühn Hjerrild

Siden 1931 har skulptører, musikere og andre kunstnere som Jeannette Ehlers arbejdet og udstillet på Astrid Noacks Atelier på Nørrebro. Men per 1. oktober er det kun selve atelieret, der består, mens grundene udenom, der før husede værkesteder og øvelokaler, bruges til at bygge beboelsesejendom. Forsker og brugere begræder beslutningen om at fjerne endnu et sted, hvor kunsten har gode vækstbetingelser.

iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der var engang et rødt hus i Rådmandsgade 34. Det var ikke særlig stort; foruden stueetagen rummede huset blot en førstesal. Bag huset åbnede baggårdsmiljøet sig: et atelier, en bygning, hvori der var bilværksted, og et par baghuse, hvor man blandt andet fremstillede skotøjsæsker.

Det var indgangen til skulptør Astrid Noacks Atelier, hvor hun flyttede ind i 1936. Her holdt små håndværkere til, og det mindede Noack om Paris, hvor hun havde arbejdet i mange år. Hun boede i Rådmandsgade frem til få år før sin død i 1954, og siden har et utal af lokale og internationale håndværkere, kunstnere og musikere forenet sig i de små lokaler.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

IBYEN

  • <