0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Københavns udskiftning af p-pladser med træer, bænke og gågader giver begynderforvirring

Biltrafikken flyder i en lind strøm gennem Københavns nye midlertidige gågader, som skal give bedre plads til fodgængere fem centrale steder i Indre By.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Charlotte Branner
Foto: Charlotte Branner

Bænke og træer skal skabe mere ro og rekreative rum for fodgængere i Indre By. Men bilerne fylder fortsat en del, selv om bl. a. Skindergade har fået status af gågade.

iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De skal ikke stå der længe nok til at slå rødder.

Derfor er rækkerne af nye træer i Vestergade i Københavns Indre By plantet i hvide plastiksække oven på asfalten, hvor de de næste fire måneder skal forskønne og forgrønne en af områdets mest befærdede gader, hvor bilister, cyklister og fodgængere kører slalom ud og ind mellem hinanden.

Fremover bliver det med færre bilister. Som et forsøg sløjfer Københavns Kommune nemlig i alt 66 parkeringspladser midlertidigt sommeren over for at eksperimentere med, hvordan man fem forskellige steder kan forbedre forholdene for både besøgende og borgere, som bor i Middelalderbyen, altså Københavns ældste kvarter inden for voldene omkring Strøget, domkirken og Gammel Strand. Hensigten er at sætte hastigheden ned i bymidten, give mere ro og skabe flere steder, hvor gående har mulighed for at sidde ned.