Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Inspiration. På udspillet fra veteranerne Vloso og Gil er det primært de brasilianske møder, der dyrkes.
Foto: Felipe Dana/AP

Inspiration. På udspillet fra veteranerne Vloso og Gil er det primært de brasilianske møder, der dyrkes.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Brasilianske musikikoner finder ny gnist i bagkataloget

De aldrende brasilianske koryfæer Caetano Veloso og Gilberto Gil genfinder magien i deres eget materiale.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Koncertoptagelser kan være en blandet fornøjelse. Lyden er ofte dårligere end en studieoptagelse og mangler tit en samlet ide eller et koncept. I stedet får man som regel en samling greatest hits i mere eller mindre mindeværdige udgaver, men uden det fysiske nærvær, man får, når man selv er til stede.

Der findes heldigvis også eksempler på, at optagelser af koncerter kan fange en særlig energi, udfolde et hidtil ukendt potentiale i en sang eller sætte en kunstnerisk karriere i perspektiv. Og det sker på dobbeltalbummet ’Two Friends, One Century of Music’ med koncertoptagelser fra Citibank Hall i São Paulo.

Her benytter de brasilianske sangskriverikoner Caetano Veloso og Gilberto Gil lejligheden til at dykke dybt ned i deres rige bagkatalog.

Fra musiker til kulturminster

Deres fælles historie går tilbage til 60’ernes Brasilien og den kortlivede, men indflydelsesrige Tropicália-bevægelse. Den sprang ud i fuldt flor i 1968 med Gil og Veloso som musikalske arkitekter sammen med navne som Os Mutantes, Tom Zé, Jorge Ben og Gal Costa.

Her blev skabt en modernistisk poprevolution, der eklektisk trak på alt fra amerikansk rock og pop til avantgarde og brasilianske toner. Resultatet var en kende for udfordrende for det hjemlige militærstyre, og både Gil og Veloso blev udvist til England samme år.

Dobbeltheden af glæde og tristesse går igen i brasiliansk musik, men det handler ligeledes om fest og ballade, og det lydhøre publikum får da også serveret Gils sprudlende hit 'Toda menina baiana'

I 1972 kunne de dog vende tilbage som folkehelte, og Gil endte endda med at blive kulturminister for Brasilien, hvilket han var fra 2003 til 08.

Albummet begynder programmatisk med den sang, som annoncerede Gils tilbagevenden til hjemlandet: ’Back in Bahia’, og tredjesidste sang er Velosos vidunderlige samba ’Desde que o samba é samba’ fra albummet ’Tropicália 2’, hvor Gil og Veloso refererede tydeligt – nogle mente for tydeligt – til deres musikalske arv.

Ingen billige tricks

Fortiden er til stede som en gnistrende inspiration, og det er primært de brasilianske rødder, der dyrkes. Især Veloso har også sunget og skrevet på engelsk, men kun en enkelt engelsksproget sang, ’Nine out of Ten’, finder vej til repertoiret.

Her synger han om at gå ned ad Londons Portobello Road til lyden af reggaemusik og kroner det hele med den kontrastfulde sætning: »I know one day/ I must die/ I’m alive«.

Dobbeltheden af glæde og tristesse går igen i brasiliansk musik, men det handler ligeledes om fest og ballade, og det lydhøre publikum får da også serveret Gils sprudlende hit ’Toda menina baiana’. Den originale version blander samba fra Bahia og disko, men her fremføres den i en veloplagt huggende akustisk version med indlagt hylende call and response.

SE OGSÅ:

De to aldrende stemmer komplementerer hinanden fornemt. Veloso med den lyse stemme og Gil lidt mere ru og dyb. Hver sang skrælles ind til sin kerne, kun fremført med akustiske guitarer og de to sangeres tætte vokalharmonier. På ’Não tenho medo da morte’ bliver det helt spartansk med sagte klap på guitarens kasse som perkussion.

I den dogmatiske opsætning bliver det for alvor tydeligt, hvor meget Velosos og Gils sange holder. Her er ingen billige tricks. I stedet fastholdes de dedikerede kunstnere i en intim optagelse, hvor fortiden ikke føles fjern. Den får tværtimod nyt liv i en stribe friske fortolkninger, hvor to markante musikeres livsværk bliver sat i relief.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden