Inspiration. På udspillet fra veteranerne Vloso og Gil er det primært de brasilianske møder, der dyrkes.
Foto: Felipe Dana/AP

Inspiration. På udspillet fra veteranerne Vloso og Gil er det primært de brasilianske møder, der dyrkes.

Kultur

Brasilianske musikikoner finder ny gnist i bagkataloget

De aldrende brasilianske koryfæer Caetano Veloso og Gilberto Gil genfinder magien i deres eget materiale.

Kultur

Koncertoptagelser kan være en blandet fornøjelse. Lyden er ofte dårligere end en studieoptagelse og mangler tit en samlet ide eller et koncept. I stedet får man som regel en samling greatest hits i mere eller mindre mindeværdige udgaver, men uden det fysiske nærvær, man får, når man selv er til stede.

Der findes heldigvis også eksempler på, at optagelser af koncerter kan fange en særlig energi, udfolde et hidtil ukendt potentiale i en sang eller sætte en kunstnerisk karriere i perspektiv. Og det sker på dobbeltalbummet ’Two Friends, One Century of Music’ med koncertoptagelser fra Citibank Hall i São Paulo.

Her benytter de brasilianske sangskriverikoner Caetano Veloso og Gilberto Gil lejligheden til at dykke dybt ned i deres rige bagkatalog.

Fra musiker til kulturminster

Deres fælles historie går tilbage til 60’ernes Brasilien og den kortlivede, men indflydelsesrige Tropicália-bevægelse. Den sprang ud i fuldt flor i 1968 med Gil og Veloso som musikalske arkitekter sammen med navne som Os Mutantes, Tom Zé, Jorge Ben og Gal Costa.

Her blev skabt en modernistisk poprevolution, der eklektisk trak på alt fra amerikansk rock og pop til avantgarde og brasilianske toner. Resultatet var en kende for udfordrende for det hjemlige militærstyre, og både Gil og Veloso blev udvist til England samme år.

Dobbeltheden af glæde og tristesse går igen i brasiliansk musik, men det handler ligeledes om fest og ballade, og det lydhøre publikum får da også serveret Gils sprudlende hit 'Toda menina baiana'

I 1972 kunne de dog vende tilbage som folkehelte, og Gil endte endda med at blive kulturminister for Brasilien, hvilket han var fra 2003 til 08.

Albummet begynder programmatisk med den sang, som annoncerede Gils tilbagevenden til hjemlandet: ’Back in Bahia’, og tredjesidste sang er Velosos vidunderlige samba ’Desde que o samba é samba’ fra albummet ’Tropicália 2’, hvor Gil og Veloso refererede tydeligt – nogle mente for tydeligt – til deres musikalske arv.

Ingen billige tricks

Fortiden er til stede som en gnistrende inspiration, og det er primært de brasilianske rødder, der dyrkes. Især Veloso har også sunget og skrevet på engelsk, men kun en enkelt engelsksproget sang, ’Nine out of Ten’, finder vej til repertoiret.

Her synger han om at gå ned ad Londons Portobello Road til lyden af reggaemusik og kroner det hele med den kontrastfulde sætning: »I know one day/ I must die/ I’m alive«.

Dobbeltheden af glæde og tristesse går igen i brasiliansk musik, men det handler ligeledes om fest og ballade, og det lydhøre publikum får da også serveret Gils sprudlende hit ’Toda menina baiana’. Den originale version blander samba fra Bahia og disko, men her fremføres den i en veloplagt huggende akustisk version med indlagt hylende call and response.

SE OGSÅ:

De to aldrende stemmer komplementerer hinanden fornemt. Veloso med den lyse stemme og Gil lidt mere ru og dyb. Hver sang skrælles ind til sin kerne, kun fremført med akustiske guitarer og de to sangeres tætte vokalharmonier. På ’Não tenho medo da morte’ bliver det helt spartansk med sagte klap på guitarens kasse som perkussion.

I den dogmatiske opsætning bliver det for alvor tydeligt, hvor meget Velosos og Gils sange holder. Her er ingen billige tricks. I stedet fastholdes de dedikerede kunstnere i en intim optagelse, hvor fortiden ikke føles fjern. Den får tværtimod nyt liv i en stribe friske fortolkninger, hvor to markante musikeres livsværk bliver sat i relief.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen
    Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen

    Henter…

    På søndag er der Oscar-uddeling i Los Angeles. Og for første gang siden 1989 vil showet finde sted uden en vært – et job, som bliver kaldt det værste i Hollywood i øjeblikket. For i en tid, hvor alt er syltet ind i værdipolitiske diskussioner, kan ingen længere samle os alle i et fælles grin.

  • Kvinder efter flugt fra Baghouz i det østlige Syrien. Foto: Fadel Senna / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?
    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?

    Henter…

    USA’s tilbagetrækning fra Syrien har gjort spørgsmålet om de danske IS-krigere højaktuelt. Skal vi tage dem hjem igen, efter at de har kæmpet for et verdensomspændende islamisk kalifat? Og har vi en forpligtelse over for de danske børn, der er blevet født undervejs i kampene?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

    Henter…

    I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

Forsiden

Annonce