0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lille bog fortæller mesterligt om undergang og underkastelse

Udefra rykker undergangen nærmere, indefra brænder trangen efter at blive trådt på af kvinder med hæl og pisk.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Bordel. Tegningerne i Maxim Billers bog er tegnet af Bruno Schulz.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den polsk-jødiske forfatter Bruno Schulz, som blev født i 1892 i Galicien (nu Ukraine) og myrdet af nazisterne i 1942, har inspireret mange forfattere. Philip Roth, Roberto Bolaño, Jonathan Safran Foer og David Grossman er blandt dem, der har ladet sig bevæge af forfatteren, der drømte om at erobre verden som maler og forfatter, men som så mange andre kunstnere af jødisk herkomst gik til grunde i Hitlers Europa.

Med Maxim Biller har endnu en mesterlig fortæller føjet sig til rækken af Schulz-inspirerede. Historien handler om Bruno fra ’Florianskagaden’, der er i færd med at skrive et brev til »Højstærede, fortræffelige Hr. Thomas Mann« i 1938. Bruno vil informere den store tyske forfatter om, at han har en dobbeltgænger i byen.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce