0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Lars Skree / Fra filmen
Foto: Lars Skree / Fra filmen

Her ses en af de danske soldater kort efter, et af Talebens skud ramt ham i skulderen. Han er ikke en af medvirkende, der står frem i dag, men han blev ansigtet på den ikonisk filmplakat

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Soldater 10 år efter 'Armadillo': »Folk kaldte os krigsforbrydere. Det er fandeme hårdt «

Den prisvindende dokumentarfilm om dansk krigsdeltagelse i Afghanistan rejste en voldsom kritik af soldaterne. Nu står flere aktører i krigen frem og fortæller om filmens betydning.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kim turde ikke forsvare sig mod kritikken af hans og de andre soldaters adfærd i dokumentaren ’Armadillo’, da den fik premiere for 10 år siden. Men han havde en voldsom trang til det.

De var blevet sendt i krig i Afghanistan, hvor de dagligt satte livet på spil i kampen mod Taleban, og nu så de pludselig sig selv beskrevet som ’kyniske dræbermaskiner’ i flere medier.

»Jeg følte mig ramt. Det var hårde ting, der blev sagt. Folk kaldte os krigsforbrydere«, siger den 32-årige Kim, der ikke ønsker sit efternavn frem.

Især én scene i filmen vakte opsigt. Den viste, hvordan de danske soldater ramte en gruppe talebanere med en håndgranat og efterfølgende skød dem i en grøft. Det fik flere politikere til at rejse spørgsmålet, om soldaterne havde handlet i strid med de internationale krigsregler.

Som en af hovedpersonerne i den prisvindende dokumentar står Kim nu frem og fortæller, hvordan han oplevede debatten – og om trangen til at fortælle sin version.

»Hvad skulle vi have gjort anderledes? Skulle vi have taget dialogen med talebanerne, inden vi kastede håndgranaten? Jeg ville gerne have mindet folk på, at det var en krig. Krig skal ikke løse konflikter på en køn måde«, siger han.

Filmholdet bag ’Armadillo’ fulgte i seks måneder Kim og hans gruppe på hold 7, udsendt som en del af den internationale militærstyrke under Nato’s kommando i Afghanistan. Og da filminstruktør Janus Metz landede i Danmark efter optagelserne, var han godt klar over, at han havde eksplosivt materiale med hjem.

Her ti år efter fortæller daværende forsvarsminister Gitte Lillelund Bech (V), at filmen faktisk spillede en afgørende rolle i Danmarks nye veteranpolitik, som hun offentliggjorde i oktober 2010, et halvt år efter filmens premiere.

»Vi var allerede i gang med at arbejde på en ny veteranpolitik, da ’Armadillo’ fik premiere, men filmen betød, at der pludselig kom en bred politisk opbakning til det både i befolkningen og blandt Folketingets partier«, fortæller hun.

I det hele taget var filmen med til at åbne danskernes øjne for, hvordan det var at være udsendt til Afghanistan, mener forsvarets kommunikationschef, Susanne Lund: »Danmark havde ikke været i krig på den måde siden 1864, og vi var derfor ikke fuldt ud klar over de mentale konsekvenser«.

Flere mener, at filmen tillige var med til at lokke flere unge i krig.

»Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at filmen også har været en rekrutteringsfilm. De unge ser jo en actionfilm og tænker, fuck, det kan vi prøve«, siger Kim, der som underviser i forsvaret har mødt »masser af unge værnepligtige og konstabler«, der har meldt sig til forsvaret efter at have set filmen.

Det kommer ikke bag på instruktør Janus Metz, når han husker tilbage på de soldater, han fulgte i Afghanistan:

»Jeg oplevede, at det ikke kunne blive vildt nok. Der var en romantisering og fetichering af volden«, siger han.

Danskerne forlod den danske forpost Armadillo i efteråret 2011, og siden har området i Helmand-provinsen været under regeringsfjendtlige grupper og Talebans kontrol. Sidste år indledte USA fredsforhandlinger med Taleban.

Danmark har stadig soldater i Afghanistan, men centreret om hovedstaden Kabul. I alt er 37 danskere døde i kamphandlinger, og et trecifret antal soldater har fået fysiske eller psykiske mén.

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo