0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

2 hjerter: Jeg har oplevet mange Torsdagskoncerter, men dén lyd har jeg aldrig hørt før

Det var en smuk og rørende idé at genåbne Koncerthuset med bare fire musikere på scenen. Men efter halvanden måned skulle DR lige spille noget gammel Carl Nielsen med masser af hoste fra før coronakrisen. Og så røg stemningen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Kun fire musikere på scenen og en fotograf og en P2-vært og et par andre var til stede, da DR og Koncerthuset tog det første lille skridt mod en genåbning torsdag efter halvanden måned uden en lyd i salen.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg har oplevet mange Torsdagskoncerter, men dén lyd har jeg aldrig hørt før. Lyden af en enkelt optrædendes skridt i den helt tomme sal, da musikeren Henrik Dam Thomsen stille gik ind på scenen i DR Koncerthuset for at bryde tavsheden med sin cello.

Normalt er der noget nær fuldt hus, når Torsdagskoncerten spilles. Ofte gentages den fredag eller lørdag. Igen med omkring 1.800 publikummer i salen. Men i denne uge var der tomt.

Efter halvanden måned uden en lyd i Danmarks største klassiske koncerthus var det historisk at opleve solocellisten fra DR SymfoniOrkestret bryde tavsheden med sin cellobue og sende en enkelt, smukt formet tone – det første d i Bachs suite i d-mol for solocello – ud i rummet. Tonen ramte mig hjemme i min stue. For ud over musikeren måtte der kun være en fotograf i salen samt efter forskellige smålyde at dømme en regissør, der sørgede for det praktiske. Og så en P2-vært. Coronakrisen tillader ikke mere end ti mennesker samlet. Men præsenteres skulle koncerten, og der røg magien smask på gulvet.

Det, der kunne have været et hyperintenst øjeblik, blev brudt. Efter halvanden times flot opbygget intro på P2, hvor en musikforsker omhyggeligt havde forklaret, at ikke siden 1920’erne havde Danmark oplevet en Torsdagskoncert spillet af så få musikere, skulle vi – fordi der skulle fyldes ud til klokken blev 19.30 – høre en optagelse med hele DR’s orkester, der spillede Carl Nielsen med chefdirigent Fabio Luisi.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce