Jeg har oplevet mange Torsdagskoncerter, men dén lyd har jeg aldrig hørt før. Lyden af en enkelt optrædendes skridt i den helt tomme sal, da musikeren Henrik Dam Thomsen stille gik ind på scenen i DR Koncerthuset for at bryde tavsheden med sin cello.
Normalt er der noget nær fuldt hus, når Torsdagskoncerten spilles. Ofte gentages den fredag eller lørdag. Igen med omkring 1.800 publikummer i salen. Men i denne uge var der tomt.
Efter halvanden måned uden en lyd i Danmarks største klassiske koncerthus var det historisk at opleve solocellisten fra DR SymfoniOrkestret bryde tavsheden med sin cellobue og sende en enkelt, smukt formet tone – det første d i Bachs suite i d-mol for solocello – ud i rummet. Tonen ramte mig hjemme i min stue. For ud over musikeren måtte der kun være en fotograf i salen samt efter forskellige smålyde at dømme en regissør, der sørgede for det praktiske. Og så en P2-vært. Coronakrisen tillader ikke mere end ti mennesker samlet. Men præsenteres skulle koncerten, og der røg magien smask på gulvet.
Det, der kunne have været et hyperintenst øjeblik, blev brudt. Efter halvanden times flot opbygget intro på P2, hvor en musikforsker omhyggeligt havde forklaret, at ikke siden 1920’erne havde Danmark oplevet en Torsdagskoncert spillet af så få musikere, skulle vi – fordi der skulle fyldes ud til klokken blev 19.30 – høre en optagelse med hele DR’s orkester, der spillede Carl Nielsen med chefdirigent Fabio Luisi.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her