0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Overblik: Her er alle Politikens anmeldelser fra årets Roskilde

Her har vi samlet alle Politikens kritikeres anmeldelser fra Roskilde Festival 2019.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Hartmann Schmidt
Foto: Jens Hartmann Schmidt
Roskilde Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Roskilde Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Over 180 koncerter på 4 dage på Roskilde Festival.

Politikens anmelderkorps – i år bestående af Simon Lund, Lucia Odoom, Kim Skotte og Pernille Jensen - har lyttet sig gennem (mange af) koncerterne.

Her kan du læse eller genlæse alle deres anmeldelser ved at klikke på linket, som er sat ind i artisternes navne og markeret med rød.

God fornøjelse.

Lørdag, 6. juli

Kl. 23.00: The Cure, Orange Scene, 6 hjerter

»Koncerten var lidt ligesom yndlingssang-tombola: Det var simpelthen uforudsigeligt, hvad Robert Smith og de andre bandmedlemmer havde tænkt sig. Det skabte en spænding, jeg sjældent oplever med store legendariske bands, der har eksisteret i over 40 år. De kan så ofte lide at trygge setlister med hits, men ikke The Cure«.

Kl. 21.30: Jorja Smith, Arena, 4 hjerter

»Når Jorja Smith tager fat om følelsernes nælde og er fokuseret, er det med anstrøg af både Amy Winehouses rå soul og Adeles store vidder i stemmen. Og så lyder hun som den nye dronning af engelsk soul«.

Kl. 20.30: Lizzo, Pavillion, 6 hjerter

»Det var en forbløffende koncert. At dømme ud fra Lizzos sjove og frække hip hop-hits havde jeg forventet noget mere gimmick-agtigt. Men for det første sang hun som en drøm af en saftig soulsøster, og for det andet slog hendes delledansende, røvvrikkende og brysthoppende budskab igennem med en styrke, der var helt uventet«.

Kl. 19.00: Janelle Monáe, Orange Scene, 5 hjerter

»Bevæbnet med en sprængfarlig setliste fuld af store sange overvejende taget fra Janelles to nyeste plader, ’The Electric Lady’ (2013) og ’Dirty Computer’ (2018), gik hun som altid målrettet til værks med en ukuelig musikalitet og en imponerende præcis diktion i sangstykkerne, såvel som når hun rappede. Men det var også mere løssluppent, og det var kærkomment«.

Emma Sejersen
Foto: Emma Sejersen

Janelle Monée på Orange Scene.

Kl. 15.00 og 16.30: The Dzambo Agusevi Orchestra + Liraz, Avalon og Gloria, hhv. 4 og 5 hjerter

»At kalde det en fest, ville være en underdrivelse. Der blev lavet trompethanekamp imellem Agusevi og en anden af bandets trompetister. Det udløste hæsblæsende messinggalop, som man kender det fra Emir Kusturicas film og fra talløse balkanbryllupsorkestre. Bare på sådan ca. dobbelt hastighed«.

Kl. 16.30: Scarlet Pleasure, Orange Scene, 4 hjerter

»Man skal ikke lytte for meget til teksterne, men melodierne og udførelsen fejler sjældent noget, og nye numre som ’24/7’ og ’Good Together’ flød ubesværet sammen med ældre numre som ’Heat’ og ’Windy’ og skabte en veldrejet og ukompliceret popkoncert. Perfekt til det tidspunkt på festivalen, hvor den sidste dag er på vej til at blive den sidste nat«.

Kl. 16.00: Fouli, Apollo,4 hjerter

»Den fremadstormende rapper Fouli stod på Apollo-scenen og lignede en, der følte, at han stod på Orange, en f