0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Anmelder: Der sidder vi så afmægtigt og glor på algoritmernes dans

Dansk Danseteater fejrer 40-års jubilæum med ambitiøst møde mellem dans og kunstig intelligens. Men ambitionerne bliver ikke helt indfriet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Dansk Damseteaters præcisionstunede dansere kan lynsnart skifte mellem at ligge død eller favne hinanden i farten. Foto: Per Morten Abrahamsen

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvor langt kan man gå som koreograf? »Brad, gå hen til 16a!«. »Jessica, gå til 5b!«. »Kristin, tag tøjet af Edward!«.

Nu er det altså ikke Dansk Danseteaters nye leder, Pontus Lidberg, der som overvågende kommandostemme hundser rundt med sine dansere for åbent tæppe. Men han har som sin forlængede arm inviteret kunstig intelligens (AI) indenfor som medskaber, både som styrende algoritmer og som styrende computerstemme i forestillingen. Så titlen ’Kentaur’ henviser ikke i første omgang til det antikke fabelvæsen – halvt menneske, halvt hest – men til en computerteknologisk term for en hybrid mellem den menneskelige hjerne og kunstig intelligens.

Det er absolut interessant som koncept og eksperiment samt ambitiøst som markering af Dansk Danseteaters 40-års jubilæum. Men det kniber med helt at indfri ambitionerne – synes jeg, men skynder mig at tilføje, at