Udvidelse. Fra 8. oktober vil La Glace i det indre København have 200 ekstra kvadratmeter til de mange kunder, der kommer for at smage på stedets legendariske kager. Når der er allermest tryk på, bliver der spist 40 udgaver af stedets enorme kage 'Sportskagen' hver dag.
Foto: Sune Højrup Bencke

Udvidelse. Fra 8. oktober vil La Glace i det indre København have 200 ekstra kvadratmeter til de mange kunder, der kommer for at smage på stedets legendariske kager. Når der er allermest tryk på, bliver der spist 40 udgaver af stedets enorme kage 'Sportskagen' hver dag.

Mad

Lange køer får La Glace til at udvide efter 145 år i de samme lokaler

Til oktober får konditoriet i København 200 ekstra kvadratmeter i to etager.

Mad

Efter 145 år i de samme lokaler udvider den københavnske konditori-institution La Glace til efteråret med 200 kvadratmeter i to etager.

Det sker officielt 8. oktober, hvor konditoriet i Skoubogade i det indre København vil have overtaget lokalerne fra en møbelforretning og en musikgrejsbutik, så kagekunderne kan tilbyde yderligere 50 siddepladser indenfor, mens der om sommeren vil være udendørsservering (72 stole og 24 borde) helt op til det nærliggende hjørne ved Skindergade.

Med udvidelsen følger blandt andet, udover ekstra plads til stedets mange trofaste kunder, butik, hvor der sælges småkager og souvenirs ud af huset, gæstesalon til private fødselsdage og fester og åbent kig til bageriet, fortæller indehaver Marianne Stagetorn Kolos, der ikke mener, at stedets nuværende antal kvadratmeter står mål med La Glaces popularitet.

»Vi har længe været udfordret på pladsen. Det er fint nok at have kø på travle dage, men når vores kunder kan risikere at vente i fem kvarter, er det kun sjovt til en hvis grænse«, siger hun.

En Købehavnsk tidslomme

Konditoriet, der åbnede første gang i 1870 under navnet Henningsens Kælder, er en solid københavnsk tidslomme. Når verden buldrer udenfor, er der trygt og sikkert indenfor ved de grønne marmorborde og det bløde douchede tapet. Der er tunge tæpper, stuk i loftet og fine lysekroner.

GUIDE

Det er som at træde ind i 1924, hvor der stadig tales pænt, mens der bliver serveret ægte varm chokolade og langet stykker af kager over disken, som folk kommer langvejs fra for at bestille igen, igen og igen. Sportskagen, Volmer Sørensen, Othellokagen og alle de andre tunge sager fra konditoriets berømte bagkatalog.

Udvidelsen sker i samarbejde mellem arkitektfirmaet C.F. Møller og baserer sig delvist på originale planer for en udvidelse i 1933, der aldrig blev til noget samt en stor bunke billeder fra La Glace i gamle dage. Hvad prisen bliver, vil Marianne Stagetorn Kolos ikke ud med, men »det er dyrt og vi går ikke på kompromis med beslutningerne«, lyder det.

Intet skal ændre sig

Selv om La Glace nu går en ny tidsalder i møde, er det helst ikke noget kunderne skal bemærke, siger Marianne Stagetorn Kolos med et smil.

»Intet skal ændre sig. Moster Oda skal tro, at det altid har set sådan ud på La Glace næste gang, hun besøger os. La Glace er eventyret om en gammel københavner-institution, og det er en hårfin balance for os, når vi udvider for der er mange følelser i klemme med så trofaste kunder, som dem vi har«.

Udover konditoriets skare af livslange følgere, har også en ny gruppe kagefreaks været med til at skabe kø på gågaden uden for konditoriet de senere år. Ifølge Marianne Stagetorn Kolos skyldes det en kollega i kagebranchen, nemlig Mette Blomsterberg, der med sine mange tv-programmer har gjort kager ekstremt populært hos mange danskere.

Desuden blev La Glace i 2013 portrætteret i livsstilsprogrammet 'Konditoriet', der over 10 afsnit gik tæt på det berømte konditori, men det mener Marianne Stagetorn Kolos ikke har haft lige så stor effekt som Mette Blomsterberg selv om »kendskabsgraden nok er blevet større«.

Umuligt at lave en kopi af La Glace

'Konditoriet' fik efter visningen på DR kritik af tv-kanalens uafhængige lytter- og seerredaktør for at være for meget reklame. Anders Grabow, der er redaktør hos Bager- og Konditormestre i Danmark, mener til gengæld ikke, at tv-programmets værdi kan undervurderes.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det har hjulpet La Glace at komme på fjernsyn. Det har betydet, at forbrugerne ikke længere tror, at du kan lave en kage ved at hælde noget pulver i en skål og så hælde det over med vand. Programmet viste, at der er mennesker, der knokler for at opfinde noget nyt. At der er tale om et håndværk. Det har været godt for La Glace såvel som resten af branchen«, siger Anders Grabow.

Han mener, at La Glaces kommende udvidelse er et udtryk for, at folk gerne vil have noget mere end bare en kage, når de skal have noget sødt.

»Det er en oplevelse af at gå tilbage i tiden. Til dengang, der var lange somre og hvid jul. Det er ægte. Og det er svært at finde andre steder. Du kan ikke lave en kopi af La Glace«, siger Anders Grabow.

Udover La Glace findes også en lang række andre konditorier, eller butikker der ligner det, rundt om i København og som er åbnet inden for de sidste fem til 10 år. Det er blandt andet steder som Bertels Salon, Konditori Antoinette, Dessertdragens Kageværksted, Leckerbaer, Sweet Valentine og Strangas Dessert Boutique.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce