Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Rune Pedersen
Foto: Rune Pedersen

Grønt. Snig dine grøntsager ind i gryderetter og lave en ugentlig 'salatbar', lyder to af Ditte Ingemanns råd. Foto: Rune Pedersen

Mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ingemanns syv råd til grøn hverdag

Ditte Ingemanns bedste råd til at få mere grønt ind i hverdagsmaden: Store portioner, udnyttelse af rester, madplaner og en ugentlig 'salatbar'.

Mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

1. Du kan sagtens bruge frostgrønt med god samvittighed – de indeholder de samme vitaminer som friske grøntsager, og forskning tyder på, at de frosne faktisk kan indeholde flere vitaminer end friske grøntsager.

2. Lav store portioner salat, så du har til flere dage – pak det ned i poser eller bokse, så kan det sagtens holde sig frisk i flere dage. Vent med at tilsætte dressing og f.eks. nødder, til salaten skal serveres. Lav salater klar i syltetøjsglas, og tag dem med i skole eller på jobbet. Forbered et stort glas dressing, så du har til en eller to uger.

3. Kom forskellige grøntsager i dine gryderetter – det er nemt at kamuflere mange grøntsager på den måde.

4. Brug dine grøntsagsrester til f.eks. suppe, fond eller smoothies.

5. Lav madplaner hver uge, og sørg for, at der er grøntsager på menuen hver dag – hav eventuelt også en vegetarisk dag om ugen. Ved at lave madplaner får du et bedre overblik over dine rester og kan på den måde undgå madspild.

6. Hav en dag om ugen, hvor du laver ’salatbar’ til aften – det er f.eks. en god måde at få børn til at spise mere grønt på, og du kan samtidig få brugt nogle rester. Skær alle dine grøntsager ud i mundrette stykker, og kom dem i små skåle. Rist nogle rodfrugter, skær lidt ost i tern, rist nogle nødder, rør en god dressing. Brug syltede grøntsager, kogte æg, hummus, kogt pasta – du kan bruge det meste, og så kan man selv blande sin salat – det er ofte et stort hit, og der ryger let mange grøntsager ned.

7. Sørg for at lave store portioner, hvor det giver mening, f.eks. supper og gryderetter, og frys dem ned i mindre portioner til de travle dage.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden