Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Martin Lehmann (arkiv)
Foto: Martin Lehmann (arkiv)

Hent-selv. La Arepera by Taller er blot én af de 16 restauranter, der er med i det nye takeaway-koncept GoTipster.

Mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nyt takeaway-firma tager kampen op med Cofoco

Nystartede Gotipster vil fra en række københavnske restauranter sælge færdigtilberedte retter, som du selv skal varme op i hjemmet. Samtidig er Cofocos takeaway-filialer under pres.

Mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Vi gør livet lettere for dig«.

Sådan skriver det nystartede firma Gotipster som en art mission statement på forsiden af deres hjemmeside, og det lyder jo ganske lovende. Altså sådan at få et lettere liv.

»Vi vil gøre op med et takeaway-marked, der er oversvømmet med pizza, burgere og kedelige færdigretter. Vi har samlet 16 veletablerede og anmelderroste restauranter, der byder på kvalitets-takeaway til priser, som ingen andre kan matche. Vi vil hæve barren for takeaway i København«, fortæller Simon Evers, CEO og medstifter af Gotipster, over telefon til Politiken.

Lige i dette tilfælde skal livet altså gøres lettere på madlavningsfronten, for det er ikke altid lige til at tage stilling, når man i supermarkedet efter fyraftenstid skal grave helt ned i bunden af de kreative kister for at finde ud af, hvad aftensmaden mon skal stå på denne aften.

Ifølge Gotipster er løsningen på et lettere liv at lade kokke lave maden for dig. Så samler du maden op på vej hjem fra arbejde, sætter den i ovnen derhjemme og voila - så er der serveret.

»Det skal være nemt for vores kunder«, lyder erklæringen fra Simon Evers. »Det er let at bestille. Det koster altid det samme, ligegyldigt hvilken restaurant der laver maden. Og fordi man selv varmer maden op i hjemmet, kommer man ikke hjem med et måltid, hvor kondens har gjort maden helt slatten«.

Kvalitet på middagsbordet

I detailhandlen har man i flere år oplevet væsentlig fremgang i salget af sundere og bedre måltidsløsninger, såkaldte convenience-produkter, hvorfor færdigblandede salater og saml-selv-måltider fylder mere og mere i kølediskene. De dårlige frysepizzaer og frosne forårsruller er yt. Forbrugerne gider dem ikke.

Nu er takeaway-markedet blevet den nye kampplads, hvor der ikke er plads til usund junkfood, men derimod satses på kvalitet, bæredygtighed, friskhed og sundhed.

Gotipster er nyeste deltager på banen i dette kapløb, og med fokus på kvalitetsmad til »konkurrencedygtige priser« går firmaet dermed i direkte konkurrence med Cofocos takeaway-koncepter Roomservice.dk og Le Marché, der ligeledes fokuserer på at levere takeaway-mad til masserne af »gode råvarer og med en holdning til kvalititet«, som det lyder på Cofocos hjemmeside.

Roomservice.dk har i flere år tilbudt sine kunder at bestille aftensmad fra en række københavnske restauranter som f.eks. LéLé, Kiin Kiin, Sticks 'n' Sushi, Meyers Deli, WarPigs, Cofocos egne restauranter m.fl., og mens Cofoco-koncernen har været nødsaget til at lukke hele to Le Marché-filialer i starten af året - og ifølge FødevareWatch snart må lukke endnu flere - er Roomservice.dk-portalen efter flere års underskud nu blevet en god forretning med økonomisk fortjeneste.

Vi vil gøre op med et takeaway-marked, der er oversvømmet med pizza, burgere og kedelige færdigretter

En fortjeneste som Gotipster nu vil have del i, og Simon Evers er overbevist om, at deres nye tilbud rammer et hul i markedet. Samtidig ser Evers også Gotipster som en platform, restauranterne kan bruge til branding og til øget omsætning:

»Takeaway-markedet i Danmark omsætter for flere milliarder hvert år, og ved at udnytte den kapacitet og kunnen som restauranterne i forvejen har, kan de tage del i dette marked. De kan tidligere på dagen, et tidspunkt hvor der ikke er så travlt i restauranten, tilberede og nedkøle måske 100 kuverter hver dag - dem sælger de så via Gotipster, og så kommer kunderne forbi efter arbejde for at hente maden. Det er en god sidegesjæft og fungerer jo også som god markedsføring for restauranten. Og da kunderne bringer maden hjem og varmer den op i egen ovn, fungerer restauranterne i dette tilfælde som en slags salgssteder uden dyre udgifter, for huslejen er jo allerede betalt«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kun i hovedstaden

Hver uge tilbyder de 16 forskellige restauranter hver én hovedret, lidt forskelligt tilbehør og en dessert. Hovedretter koster altid 85 kroner. Tilbehør koster 25 kroner. Og dessert koster 35 kroner.

I første omgang er det dog kun københavnerne, der kan bestille mad fra restauranter som La Arepera by Taller, L'Altro, Manzel, Papa Ramen, Barburrito, Greasy Spoon m.fl.

»Vi tager det stille og roligt i starten, og vi skal selvfølgelig ikke slå for stort et brød op«, siger Evers og afslutter:

»Men når vi er blevet godt forankret i København, er næste skridt at komme til New York, London og Stockholm. Ingen dér laver det, som vi laver, og de har en masse gode restauranter, som vi kan stå inde for kvalitets- og stilmæssigt. Jeg kan ikke udelukke, at vi kigger mod f.eks. Aarhus på et tidspunkt. Men igen, nu tager vi lige København først«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden