Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Før sin død måtte den aldrende, tyske nobelprisvinder Günter Grass indrømme, at han som ung havde flirtet med nazismen. Politikens litteraturanmelder Alexander Vesterlund læser den 700 siders lange roman 'Hundeår' i lyset af netop den indrømmelse. Hør mere i ugens Bogfolk - Politikens Litteraturpodcast. (Arkivfoto)
Foto: Mik Eskestad

Før sin død måtte den aldrende, tyske nobelprisvinder Günter Grass indrømme, at han som ung havde flirtet med nazismen. Politikens litteraturanmelder Alexander Vesterlund læser den 700 siders lange roman 'Hundeår' i lyset af netop den indrømmelse. Hør mere i ugens Bogfolk - Politikens Litteraturpodcast. (Arkivfoto)

Bogfolk
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bogfolk: Når en nazist konfronterer sin fortid

Den tyske nobelprisvinder Günter Grass' egensindige og krævende romanværk 'Hundeår' kan læses som en ellers tavs forfatters forsøg på at give sprog til det umulige, kollektive traume efter Holocaust. Hør mere i denne uges Bogfolk, hvor vi også når omkring Chris Kraus' feministiske kultklassiker 'I love Dick' og Peter-Clement Woetmanns nye digtsamling 'Bag bakkerne, kysten'

Bogfolk
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I 1963 skrev den tyske forfatter Günter Grass romanen ’Hundeår’, og cirka 10 år før hans død i april 2015 indrømmede han, at han som ung havde flirtet med nazismen. Med den viden i baghovedet læser Politikens litteraturanmelder Alexander Vesterlund i denne uges Bogfolk Günter Grass' 700 siders lange bastardroman, der handler om en nazist, som forsøger at konfrontere sin fortid.

Jes Stein Pedersen taler med Alexander Vesterlund om forfatterens selvopfundne, idiosynkratiske syntaks og om Grass' krævende værk, som i sig selv væmmes ved nyere, tysk historie og ved den indstilling, at man efter krigen hyklerisk ville lægge det hele bag sig.

Vi når også omkring Chris Kraus' feministiske hovedværk fra 1997 'I love Dick', som netop er blevet genudgivet, og som vores anmelder Mikkel Krause Frantzen kalder for et mesterværk.

Til sidst i programmet retter vi opmærksomheden mod et væsentlig nyere, poetisk værk, nemlig Peter-Clement Woetmanns nye digtsamling 'Bag bakkerne, kysten', som handler om flygtningekatastrofen, hvor både Alexander Vesterlund og Mikkel Krause Frantzen taler med.

Hør ugens Bogfolk her:

Medvirkende: Alexander Vesterlund og Mikkel Krause Frantzen

Vært: Jes Stein Pedersen

Vil du have mere Bogfolk?

Hør også alle andre afsnit af Bogfolk på pol.dk/podcast, som podcast i iTunes og i Politikens app 'Politiken Podcast', som kan hentes i app store.

Bruger du en android-tablet eller -mobil kan du tilføje feedet til din podcast-app.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden