Det blev han aldrig. Jazzmusikeren Louis Armstrong (1901-71) gav i 1955 koncert i K.B. Hallen i København 12. oktober med cirka 10.000 tilhørere. Efter koncerten indfandt han sig i Studenterforeningen i København, som på det tidspunkt var stedet at gå ud. Han ankom ved 1-tiden om natten og blev hyldet, fik studenterhue på og blev kåret til livsvarigt medlem af Studenterforeningen. Han omtales også som 'æresstudent'. Titlen som æreskunstner blev ikke tildelt udenlandske kunstnere. Men 15. oktober 1955 gav Armstrong koncert i Stadionhallen i Århus, og bagefter gæstede han Aarhus Jazzklub. Herom fortæller Bent J. fra Jazzbar Bent J. i jubilæumsbogen 'Aarhus jazz' (1988): »Jeg nåede da også lige at holde en hyldesttale for Armstrong og udnævne ham til æresmedlem, med ret til at komme gratis ind ved alle klubbens arrangementer«.
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Danmarks nye kulturminister: »Sådan nogle medier bør efter min mening ikke få en rød øre«
-
Årets hidtil varmeste temperatur i Danmark er netop målt
-
Først byggede de et dyrt køkken. Fire år efter lukker kantinen
-
Militæranalytiker: »Putin er ved at tabe krigen. Det kan han ikke leve med«
-
Så er der push up-nyheder til alle mænd på badebroen
-
En kulturkrig er indledt mod Putin. I front står en ukrainsk kvinde med blomster i håret
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
tema




























