0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Oslo-båden stopper nu i Frederikshavn: Men danskerne må ikke bruge den til at sejle mellem hovedstaden og Nordjylland

På grund af skibsregler kan færgeruten København-Frederikshavn-Oslo ikke benyttes som indenrigsrute.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

'Pearl Seaways' , som tidligere hed 'Pearl of Scandinavia', sejler sammen med 'Crown Seaways' på ruten København-Frederikshavn-Oslo.

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Nordjyderne øjnede muligheden for at sejle fra Frederikshavn til København og omvendt, da DFDS 25. juni genoptog sejladsen til Oslo tur-retur med anløb i Frederikshavn undervejs, men nordjyder og turister i Nordjylland kan kun komme med DFDS-færgerne, hvis de skal til og fra Norge. De kan ikke benyttes til indenrigsfart.

Tiden for København-Frederikshavn og omvendt passer ellers nordjyderne perfekt, skriver Grete Munch fra Frederikshavn i en mail til Politiken:

»Tiderne er fremragende. København-Frederikshavn klokken 14-22 og Frederikshavn-København 23.30-09. Den nordjyske langturs kollektive trafik har mistet så meget. Tidligere kunne man sætte sig ind i et tog og sidde på samme plads til Københavns Hovedbanegård. I dag er der så mange skift. Indtil Storebæltsbroen kom, kunne man også sove hele vejen, men med Storebæltsbroen mistede vi sovevognene«.

Grethe Munch tilføjer, at en kahyt på et skib, der sejler fra »midt i Frederikshavn til midt i København«, er den perfekte løsning for nordjyderne. Hun er skuffet over, at DFDS kun vil bruge Frederikshavn som »et trinbræt for gæster sydfra mod Norge«, men kommunikationschef i DFDS Gert Jacobsen siger, at det ikke er muligt at blande en international færgerute med en national ifølge reglerne i Dansk Internationalt Skibsregister:

»Faktisk er der tale om to internationale ruter, som hedder Oslo-Frederikshavn og Oslo-København, og man køber billet til en af delene. Man kan ikke stige af undervejs, netop fordi der er tale om to ruter. Når man driver international færgefart, er man underlagt Dansk Internationalt Skibsregister. Der gælder andre regler for færgesejlads i indenrigsfart. De to kan ikke blandes. Det er simpelthen lovbestemt«.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce

Forsiden