Når du booker et hotel i Danmark via de store internationale bookingportaler Booking.com, Hotels.com og Trivago, så ryger mellem 15 og 23 procent af prisen på bookingen direkte i udenlandske lommer. Det vil en række hoteller i København gøre noget ved. Derfor lancerer de til april deres egen bookingportal, Coolcopenhagen.
Fire hoteller og hotelkæder i København står bag initiativet: Arthur Hotels, Andersen & Absalon Hotels, Hotel Skt. Annæ og Guldsmeden Hotels. Sidstnævntes direktør, Sandra Plesner Weinert, sidder for bordenden i Coolcopenhagen, og hun udtaler til Dagbladet Børsen:
»Vi er nødt til at tjene flere penge på vores produkt, end vi gjorde før krisen. Ellers overlever vi ikke den næste krise«.
De store globale bookingplatforme tager en alt for stor del af hotellernes indtjening. For Guldsmeden Hotels’ vedkommende blev det i 2019 til 16,4 millioner kroner eller cirka 8 procent af Guldsmedens omsætning på kædens 5 hoteller i København.
Det anslås, at de store online travel agencies kaldet ota’er, bl.a. Booking.com og Hotels.com, står for omkring 50 procent af alle bookinger i Danmark. Ikke alene dræner det hotellerne for kapital, men bookingportalernes kommissioner bidrager heller ikke med skattekroner til den danske statskasse.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her