0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Københavnske hoteller vil have kunderne til at trykke på en anden knap, end de plejer

Bookingportalen Coolcopenhagen skal i første omgang markedsføre hoteller og turismen i København, men senere brede sig til hele landet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Gregers Tycho/Ritzau Scanpix
Foto: Gregers Tycho/Ritzau Scanpix

Sandra Plesner Weinert driver sammen med sin mand Marc Weinert Hotel Guldsmeden Group, og hun er blandt initiativtagerne til bookingportalen Coolcopenhagen.

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når du booker et hotel i Danmark via de store internationale bookingportaler Booking.com, Hotels.com og Trivago, så ryger mellem 15 og 23 procent af prisen på bookingen direkte i udenlandske lommer. Det vil en række hoteller i København gøre noget ved. Derfor lancerer de til april deres egen bookingportal, Coolcopenhagen.

Fire hoteller og hotelkæder i København står bag initiativet: Arthur Hotels, Andersen & Absalon Hotels, Hotel Skt. Annæ og Guldsmeden Hotels. Sidstnævntes direktør, Sandra Plesner Weinert, sidder for bordenden i Coolcopenhagen, og hun udtaler til Dagbladet Børsen:

»Vi er nødt til at tjene flere penge på vores produkt, end vi gjorde før krisen. Ellers overlever vi ikke den næste krise«.

De store globale bookingplatforme tager en alt for stor del af hotellernes indtjening. For Guldsmeden Hotels’ vedkommende blev det i 2019 til 16,4 millioner kroner eller cirka 8 procent af Guldsmedens omsætning på kædens 5 hoteller i København.

Det anslås, at de store online travel agencies kaldet ota’er, bl.a. Booking.com og Hotels.com, står for omkring 50 procent af alle bookinger i Danmark. Ikke alene dræner det hotellerne for kapital, men bookingportalernes kommissioner bidrager heller ikke med skattekroner til den danske statskasse.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter