Ebbe Kallmeyerhar delt denne artikel med dig. Som abonnent kan du frit dele artikler med familie og venner - det kræver kun, at de logger ind eller opretter en profil.


Ebbe Kallmeyerhar delt denne artikel med dig. Som abonnent kan du frit dele artikler med familie og venner - det kræver kun, at de logger ind eller opretter en profil.

Få avisen i weekenden og fuld digital adgang for 199 kr./md. i op til 6 måneder.

Læger, lokalpolitikere og erhvervsliv advarer om faldende fertilitet, men faktisk er det en god udvikling, mener overvismand Carl-Johan Dalgaard.

Overvismanden ser lyst på faldende fertilitet: »Den ser ud til at gavne både klimaet og levestandarden«

Befolkningen vil skrumpe, advarer læger, lokalpolitikere og erhvervsliv som følge af tidens lave fertilitet. Men faktisk er det en god udvikling, mener overvismand Carl-Johan Dalgaard. Foto: Marcus Emil Christensen
Befolkningen vil skrumpe, advarer læger, lokalpolitikere og erhvervsliv som følge af tidens lave fertilitet. Men faktisk er det en god udvikling, mener overvismand Carl-Johan Dalgaard. Foto: Marcus Emil Christensen
Lyt til artiklen

Er det godt eller skidt, hvis vi i Danmark bliver ved med kun at få 1,5 børn pr. kvinde?

»Klimaet har ikke godt af, at befolkningstallet stiger hverken i Danmark eller globalt. Faktisk er det værre for klimaet, hvis vi bliver flere, end hvis vi bliver rigere. Hvis befolkningstallet stiger med 1 procent, øger det CO2-udslippet meget mere, end hvis man øger indkomsten med 1 procent. Klimaet er med andre ord ikke ligeglad med, om bruttonationalproduktet (bnp) stiger, ved at vi bliver flere, eller ved at vi øger indkomsten. Vi kan altså med ret stor sikkerhed sige, at faldende befolkningstal – det vil klimaet ikke blive ked af«.

Ebbe Kallmeyerhar delt denne artikel med dig. Log ind eller opret en profil, for at læse den.

Opret profilHar du allerede en profil?Log ind her

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her