Debatindlæg afFie Schlitterlau

Sosu-studerende

Jeg fik fine karakterer i folkeskolen. Jeg kunne sagtens være gået på gymnasiet. Så de fleste ryster på hovedet, når de hører, at jeg har valgt sosu-skolen.

Sosu-studerende: Jeg er så træt af at høre folk sige, at min uddannelse kun er for dem, der ikke kan blive til andet

Lyt til artiklen

Jeg har altid fået at vide, at jeg kunne gøre, hvad jeg ville efter 9. klasse. Mine karakterer var gode, og jeg kunne have valgt gymnasiet eller en anden uddannelse. Alligevel valgte jeg sosu-skolen. Ikke fordi jeg var tvunget til det, men fordi jeg gerne vil arbejde med mennesker og gøre en forskel.

Men det har ikke været uden kamp. Fra begyndelsen er jeg blevet mødt med fordomme – ikke kun fra fremmede, men også fra mine egne nærmeste. »Brug dine karakterer fornuftigt«, »Der er ingen penge i det«, »Der er ikke noget socialt liv på sosu-skolen«, »Har du tænkt dig at blive uddannet til at tørre røv?«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her