Debatindlæg afLouise Egedal

Cand.mag i afrikastudier, medstifter af formidlingsplatformen Ubuntu Afrika

At bo i Afrika har gjort mig ydmyg over for naturen og det faktum, at jeg som menneske ikke er den eneste med ret til at være i verden. Så for mig er det en kæmpe glæde, at ulven er tilbage i Danmark.

Afrika-kender: Da jeg kiggede ned i barnevognen, blev det tydeligt for mig, hvor langt vi er kommet væk fra naturen

Lyt til artiklen

Den anden dag trådte jeg ind i S-toget, mens jeg lyttede til en podcast om ulvens tilbagevenden til Danmark. Her stod jeg ved siden af en kvinde med en barnevogn. Da jeg kiggede ned blandt tæpperne, puden og det lille kødben, lå der … en hund.

Kontrasten mellem det vilde i mine ører og det ekstremt tæmmede for mine øjne kunne ikke have været større. Og den illustrerede, hvor langt vi har bevæget os fra det oprindelige. Når dyr er blevet noget, der kan tages ud af naturen og administreres til et punkt, hvor det fuldstændig afkobles fra sin egen identitet, kan jeg godt forstå, at distancen til det vilde dyreliv er blevet så stor, at danskerne er bange for ulven.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her