Jeg husker præcis, hvornår jeg sagde helt stop. Det var en tidlig morgen i februar 2023 på Amager. Jeg havde fået nok, og jeg vidste pludselig, hvad jeg måtte gøre. Jeg sendte den opsigelse, som jeg i ugevis havde formuleret i tankerne. Jeg opsagde min stilling som ph.d.-studerende og lagde så en plan for at flytte tilbage til Lolland, hvor jeg er opvokset.
I 2019 var jeg gået i gang med et ph.d.-studie som en del af et større forskningsprojekt, der handlede om, hvordan almindelige mennesker hjælper i krisesituationer i Tanzania. Det var en oplagt fortsættelse af min kandidatgrad på Afrika-studier og godt 15 års arbejde i Østafrika. Jeg havde først arbejdet som udviklingsarbejder for Mellemfolkeligt Samvirke, senere fået et arbejdsliv som selvstændig til at fungere som pendlende mellem Dar es Salaam, Nairobi, Kampala, Juba og Amager. I Tanzania havde jeg arbejdet tæt med et parlamentsmedlem, så tæt at jeg var vidne til samtalerne under tilblivelsen af et nyt parti i hans dagligstue; i Sydsudan blev jeg evakueret ud af Juba fra arbejdet med en radiostation, da en konflikt brød ud; i Kenya trænede jeg unge i fattige bydele i Nairobi i at få politikere i tale; i Norduganda arbejdede jeg med lokalradioer om nyhedsproduktion på mobiltelefonen for at nå fjerntliggende sydsudanesiske flygtningebyer.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.