Debatindlæg afBrian Saugberg

Gymnasielærer, vinder af Politikens undervisningspris (i gymnasiekategorien) i 2019

Efter mange år som underviser oplever jeg, at elevernes lyst til at lære er dalet. Men med små greb i hverdagen har jeg genfundet engagementet i klasselokalet.

Vinder af Politikens undervisningspris i 2019: Jeg har fundet nogle små veje til at få eleverne til at engagere sig igen

Lyt til artiklen

Jeg har undervist gymnasieelever i mange år efterhånden, og jeg har altid forsøgt at møde dem med varme, nysgerrighed og respekt. Men noget har ændret sig. I dag oplever jeg oftere, at eleverne kommer i gymnasiet uden en egentlig lyst til at lære. De er søde, sjove og sociale – men det faglige engagement er blevet sværere at få øje på. Det virker en smule, som om gymnasiet for mange er blevet et sted, man skal være, snarere end et sted, hvor man vil lære.

Jeg har ikke en færdig forklaring, men jeg har gjort mig nogle erfaringer og overvejelser, som jeg gerne vil dele. Måske kan det inspirere andre – eller give anledning til samtale og uenighed.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her