Nyhed! Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Debatindlæg afKenneth Reinicke

Lektor ved Roskilde Universitet

Gennem en lang historie har forskere hentet data ud af Grønland uden at bringe noget tilbage. Men vi genopretter ikke balancen ved at udelukke nye forskere.

Kommentaren ramte mig: »Forskning om grønlændere bør laves af grønlændere«

Lyt til artiklen

For nylig præsenterede jeg på en konference i Grønland ideerne bag et forskningsprojekt, jeg har søgt om midler til hos forskningsrådet, om unge grønlandske mænds livsvilkår. På sådan en konference får man typisk spørgsmål til blandt andet metode, etik og datagrundlag, og det gjorde jeg også her. Og så fik jeg en kommentar, der ramte mig. Den lød: »Forskning om grønlændere bør laves af grønlændere«.

Jeg forstår godt holdningen. Grønland har en lang historik med forskning, der overhørte lokale perspektiver og hentede data ud – men sjældent bragte noget tilbage. Det har affødt en velbegrundet skepsis over for udenlandske forskere. Men vi må spørge os selv, om løsningen på tidligere tiders ubalancer er, at kun grønlændere må forske i grønlændere. Det tror jeg ikke. Forskning bør bygge på respekt, ligeværd og samarbejde – ikke på nationalt ejerskab.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her