Skribenten Amy Wallace er medforfatter til Virginia Roberts Giuffres bog 'Nobody's Girl', hvori Giuffre anklager Jeffrey Epstein for at have brugt hende som sexslave. Foto: David Swanson/Ritzau Scanpix

Burde vi ikke i stedet for at forlange af de krænkede, at de igen og igen skal fortælle om deres allerværste minder, snarere gå hårdere til dem, som anklages for at have begået ugerningerne?

Derfor insisterede Virginia Roberts Giuffre på at tale om Jeffrey Epstein og prins Andrew

Skribenten Amy Wallace er medforfatter til Virginia Roberts Giuffres bog 'Nobody's Girl', hvori Giuffre anklager Jeffrey Epstein for at have brugt hende som sexslave. Foto: David Swanson/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

I oktober sidste år satte jeg mig til rette i en behagelig sofa sammen med Virginia Roberts Giuffre hjemme på hendes gård langt ude på landet i Australien, en lille times kørsel fra Perth. Vi gjorde os klar til at se dramaserien ’A Very Royal Scandal’, som delvist tager udgangspunkt i den bog fra 2019, hvori den britiske journalist Emily Maitlis i sit skelsættende interview med prins Andrew blandt andet blotlægger sidstnævntes manglende medfølelse for ofrene for Jeffrey Epstein og Ghislaine Maxwell.

Jeg havde samarbejdet med Giuffre, et af parret Epstein og Maxwells mest åbenmundede ofre, om at skrive hendes erindringer. Før vi lagde sidste hånd på værket, havde jeg dog bedt hende om en lidt særlig tjeneste: Vi skulle se serien sammen, fordi den problematiserer noget, som vi begge havde været frustreret over i årevis: Hvorfor forventes det evig og altid af ofre, at de på forlangende skal påtage sig byrden at forklare sig selv og genfortælle deres historie?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her