Debatindlæg afArman Teymouri Niknam

Ph.d. i engelsk & cand.mag. i filosofi & engelsk

Når amerikanerne skaber kaos i andre lande, kan det ende med at koste USA dyrt. Lige nu ser begge mine hjemlande, Danmark og Iran, ud til at stå for skud.

Trump er i gang med at gøre den amerikanske drøm til et mareridt

Lyt til artiklen

Fra jeg var helt lille, har USA og alt det, den amerikanske drøm repræsenterer, haft en stærk tiltrækningskraft på mig og virket som en evig inspirationskilde. Jeg husker, hvor begejstret jeg var for gåpåmodet og fandenivoldskheden i børnefilm som ’Space Jam’med Michael Jordan, og hvordan jeg tidligt beundrede Julia Roberts’ evne til at være autentisk og gå efter sine drømme i ’Pretty Woman’.

Jeg er dansker med iranske rødder, men jeg har altid følt, at USA har været en slags tredje hjemland for mig. Netop derfor følger jeg i disse dage med i nyhedsstrømmen om den amerikanske præsidents voldsomme og stigende beslutsomhed til at gribe militært ind i omverdenen med en stor portion ængstelighed og bekymring. Begge mine egentlige hjemlande, Danmark og Iran, ser ud til at stå for skud, og det skræmmer mig, selv om jeg selv langtfra er begejstret for det iranske præstestyres hårdhændede greb om magten i Iran.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her