0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Alderdom er et helvede

Alle omkring én dør, man bliver ensom, og helbredet styrtdykker, siger 94-årige Tage Voss.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Per Folkver
Foto: Per Folkver

Endeligt. Kvitteringen for at leve er, at vi skal dø - sådan har det været, siden vi kom ned fra træerne, mener 94-årige Tage Voss, der ikke tror, at han har mere end et par måneder tilbage at leve i.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De kommercielle kræfter har solgt os en illusion om, at livet for alvor begynder, når man går på pension og bevæger sig ind i den tredje alder. Men den lykkelige alderdom eksisterer ikke. Det er løgn. Det er selvbedrag«.

Tage Voss sidder med en cigar hvilende mellem tommel- og pegefinger som en lige så naturlig del af hans hånd som de fem fingre. Udenfor kører lastvogne med roer langsomt forbi. Politiken er taget en tur til Nordfalster for at snakke med den 94-årige læge og bogaktuelle debattør om livet i den tredje alder. Som han ikke kan anbefale.

»Alderdom er et helvede, og det er ikke kun noget, jeg siger, fordi jeg snart bliver 95 år. Sådan var det også, da jeg var i 60’erne, 70’erne og 80’erne. Det er én lang nedadgående kurve. Det er nærmest, som om alle benægter, den vil komme. Der er intet godt ved at blive gammel. Alle omkring én dør, ensomheden tager over, og helbredet styrtdykker. Jeg kan ikke længere smage, jeg kan ikke holde balancen, og jeg kan ikke pisse. Det er jo ikke til at holde ud«.

Myten om den lykkelige alderdom
Der bliver udgivet den ene bog efter den anden om den lykkelige alderdom, og dameblade portrætterer ældre mennesker i ét væk, som skal realisere sig selv i den tredje alder. Pludselig har man tid til alle sine interesser.

Man kan lære italiensk på aftenkurser, melde sig ind i et træningscenter, dyrke sin hobby, tage på lange rejser og bruge tid sammen med børnebørnene.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce

Forsiden