0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

5 grunde til at lange skoledage er en virkelig dårlig idé

Politikerne bag skolereformen skylder i den grad kvajebajer.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning: Mette Dreyer

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Reformskolens forlængede skoledag er en dårlig idé, der end ikke holder teoretisk. Her er fem (udvalgte) grunde til hvorfor:

1) Reformens grundprojekt er at øge elevernes faglige præstationer. Imidlertid er der ingen entydig evidens for, at man kommer til at ’præstere bedre’ ved at gøre mere af det samme i længere tid. Det siger eksempelvis reformens hovedreference, John Hattie, der ganske paradoksalt anvendes forkert i denne sammenhæng.

2) Den lange skoledag skaber en naturlig basis for eksklusion af elever, der ikke magter de ca. 7 daglige timer i skolen. Når nu reformen lanceres samtidig med en politisk vedtaget lov om inklusion, må den lange skoledag karakteriseres som uhensigtsmæssig.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts