Tegning:  METTE DREYER
Foto: DREYER METTE/Politiken-Tegning

Tegning: METTE DREYER

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Folk vil gerne kneppe dig i to timer, men stejler over at skulle drikke en kop kaffe

Hvad er kærlighed, og hvor finder man den i det Tinder-samfund, som jeg lever i i dag?

Debatindlæg

»What is love? Baby don’t hurt me, don’t hurt me, no more«.

Jeg husker sangen. Et elektronisk dance-hit, der vistnok blev spillet i slut-90’erne. Det er dog først nu, hvor jeg står midt i mine 20’ere, at spørgsmålet for alvor runger i mit hoved. For hvad er kærlighed, og hvor finder man den i det Tinder-samfund, som jeg lever i i dag?

Et samfund, hvor du ved at åbne for en app på din smartphone let kan finde nyt kød, yngre kød, lækrere kød, kød med lavere fedtprocent, fordi koen kun har levet af økologisk spidskål og speltkerner fra Urtekram.

For det er sådan, jeg føler mig på det her singlemarked. Som en ko, der bare venter på at blive lagt ned, slagtet, fortæret, for så at blive fordøjet og blive til en lort, man helst vil glemme.

Det er sådan, jeg føler mig på det her singlemarked: Som en ko, der bare venter på at blive lagt ned, slagtet, fortæret, for så at blive fordøjet og blive til en lort, man helst vil glemme.

Nu er det ikke, fordi jeg skal gøre mig selv hellig. For problemet er jo netop, at vi næsten alle gør det her. Det er blevet så udpræget en del af den måde, vi møder det modsatte køn på. Hvis du ikke interesserer mig inden for de første fem minutter, så går jeg da bare hjem i min stue og swiper videre, for der er masser af slagtekvæg derude, og jeg kan snildt finde en, der er nyere, pænere og mere interessant end dig. Men hvad blev der af fejlene? Hvad blev der af, at det faktisk var interessant at lære et andet menneske at kende?

Jeg er med på begrebet uforpligtende sex. Hvad jeg dog ikke er med på, er, at det lige pludselig er blevet helt legitimt ikke at behandle det andet menneske ordentligt. Det er blevet okay ikke at svare, okay ikke at dukke op, og okay at opføre sig som en komplet idiot.

Når man har uforpligtende sex, kan man jo ikke forlange noget af hinanden. Men kan man ikke det? Er sex virkelig blevet så ligegyldigt, at man kan blotte sig i al sin nøgenhed og derefter blive ignoreret? Hvornår blev sex til den mindst intime handling imellem to mennesker?

Folk vil gerne kneppe dig i to timer, men stejler over at skulle drikke en kop kaffe. For hvad betyder dét? Drikke en kop kaffe? Hvad mon hun vil? Jeg er ikke klar til noget seriøst! Spørgsmålet er bare, hvornår sex blev så skide useriøst?

Intimitet er blevet forbudt og farligt. Jeg ved ikke, om det kom med vores Tinder-kultur. Med vores selviscenesættende se mig-pis, hvor der ikke er plads til, at et andet menneske skal komme før os selv. Jeg ved ikke, om det kom med reality-bølgen, hvor sex er noget, der bliver dyrket for åben skærm. Vi deler billeder af unge nøgne piger, og det er da okay, for de er da selv ude om det? Det mente en af mine veninder. Ikke engang søstersolidariteten er at finde mere. Vi skriver #freethenipple på Instagram, men midt i friheden til at skulle vise vores brystvorter slutshamer vi hinanden og ryster på hovedet, når en pige i god tro har sendt et nøgenbillede til sin kæreste.

Vores samfund betvivler piger og kvinder, når de råber voldtægt, og lader de unge mænd gå fri. For var pigen ikke også ret udfordrende klædt?

Sex er blevet et allemandseje, og kærlighed er noget, vi ikke længere kan definere.

Hvad er kærlighed? Skat, sår mig ikke, sår mig ikke mere.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden