Debatindlæg afSusanne Sekjær

Journalist og pårørende

Pårørende: Jeg tager gerne tre år i fængsel, hvis jeg må hjælpe min veninde med at dø

Lyt til artiklen

Havde det været en hund, hvis bedende øjne jeg negligerede, selv om enhver kunne se, at den havde et lorteliv – ikke kunne gå, ikke selv kunne spise, var skrupforvirret i hovedet, ikke kunne styre sin afføring, ikke kunne noget som helst af det, der er en del af et normalt hundeliv – ville jeg blive meldt til enten politiet eller Dyreværnet for dyremishandling.

Men nu er det et menneske. Min højt skattede og respekterede 93-årige kollega og gode ven gennem mere end 40 år, der mod sin vilje er blevet sat i en kørestol, der helt åbenbart generer hende. Hun er på et plejehjem ude af stand til at tale sin egen sag, ude af stand til at gøre sig forståelig – bortset fra over for mig, der kender hende så godt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her