Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Janus Engel
Foto: Janus Engel

»Medier kan gøre mere ud af at fortælle, at kriminaliteten falder. Men de to studier taget i betragtning vil det ikke nødvendigvis ændre folks opfattelse«. (Arkivfoto)

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Studier viser, at vi fokuserer på negative nyheder. Derfor stemmer folks opfattelser ikke overens med virkeligheden

Medier kan gøre mere ud af at fortælle, at f.eks. kriminaliteten falder. Men det vil ikke nødvendigvis ændre folks opfattelse af, at det går den forkerte vej.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvorfor tror de fleste danskere, at kriminaliteten stiger, når det modsatte er tilfældet? I Politiken i mandags gav fire fagfolk deres bud på en forklaring, og alle fire ser mediernes fokus som den primære årsag.

Men to nyere studier viser, at det ikke kun er mediernes fokus, der farver folks opfattelse. Påvirkningen går også den anden vej. Mange har nemlig en præference for negative frem for positive nyheder. Det er konklusionen på et originalt studie af Marc Trussler og Stuart Soroka fra McGill Universitet.

Tidligere studier havde ifølge Trussler og Soroka været for ukontrollerede (ved at registrere folks nyhedsforbrug derhjemme – men hvem bruger computeren?) eller for opstillede (ved at sætte folk til at læse nyheder – men bliver de påvirket af at føle sig overvåget?).

Konklusion: Det var 26 procent mere sandsynligt, at en negativ historie blev læst frem for en positiv

Trussler og Soroka greb det anderledes an. De inviterede folk ind i laboratoriet under dække af at skulle måle deres øjenbevægelser. Deltagerne fik så at vide, at udstyret til at måle deres øjenbevægelser skulle indstilles inden forsøgets start. De skulle derfor sætte sig ved en computer og læse nyheder.

Hvilke nyheder, de valgte at læse, var ligegyldigt, fik de at vide. Det vigtige var, at de læste noget, så udstyret kunne indstilles. I virkeligheden var dette det egentlige forsøg.

Konklusion: Det var 26 procent mere sandsynligt, at en negativ historie blev læst frem for en positiv.

Samtidig er vi mennesker også tilbøjelige til at fortælle andre om negative frem for positive nyheder. Det viser et studie af Nicolas Fay fra University of West Australia. I studiet blev deltagerne inddelt i grupper.

Den første person i gruppen skulle læse en historie og derefter gengive den til en anden deltager, der så skulle fortælle den videre til en tredje, osv. Historien indeholdt entydigt positive og negative begivenheder samt tvetydige begivenheder, der kunne tolkes både positivt og negativt.

På den måde kunne Fay måle, hvilke begivenheder der overlevede, gik tabt eller blev omdannet fra den første til den sidste person i grupperne.

Resultaterne er iøjnefaldende: I gennemsnit overlevede 60 procent af de negative begivenheder rejsen fra den oprindelige historie til det sidste gruppemedlems version.

Det gjaldt kun 30 procent af de positive begivenheder. Og deltagerne tolkede mere hyppigt tvetydige begivenheder i et negativt end i et positivt lys.

Resultaterne kan være med til at forklare, hvorfor negative nyheder dominerer i medierne, og hvordan disse i højere grad end positive nyheder bliver spredt.

Medier kan gøre mere ud af at fortælle, at kriminaliteten falder. Men de to studier taget i betragtning vil det ikke nødvendigvis ændre folks opfattelse af, at det går den forkerte vej.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden