0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Amerikansk økonom og nobelpristager har holdt sommerferie i Danmark: Trods skyhøje skatter er Danmark et forbillede for et land som USA

En amerikansk tv-vært angreb for nyligt Danmark for at være et land, hvor »ingen vil arbejde«. Økonom Paul Krugman har imidlertid langt mere positive ting at sige om vores land.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Selv om bnp per indbygger i Danmark er lavere end USA’s bnp – dybest set som følge af de kortere arbejdsdage – er trivslen påfaldende større, skriver økonom Paul Krugman. Foto: Jens Dresling

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg er stadig på ferie, og i øjeblikket befinder jeg mig i Danmark. Faktisk har jeg lige cyklet fra København til Helsingør eller Elsinore. Desværre er jeg så håbløs en nørd, at mine tanker ikke kredsede om Shakespeare, men om ... økonomi. Danmarks historie er nemlig, vil jeg vove at påstå, af væsentlig interesse for os andre.

Jeg vil lige gøre det klart, at jeg på ingen måde er ekspert i dansk økonomi, hverken nutidig eller fortidig. Jeg ved kun, hvad jeg kan læse og hale ud fra de tilgængelige databaser. Så reelt handler det om at bruge Danmark som et spejl for resten af verden. Men det er et interessant spejl (og langt mere vidunderligt at tænke på end hjemlandets skandaler).

Der er især to ting, vi kan lære af Danmark: en håbefuld historie om globalisering og en anden håbefuld historie om mulighederne for at stable et anstændigt samfund på benene.

Som en hjælpsom tilskuer påpeger i ’Life of Brian’, er det en metafor, der ikke skal læses bogstaveligt: »Velsignelsen omfatter alle producenter af mejerivarer«. Velsignelsen har ganske vist virket i Danmarks tilfælde.

Da den første globale økonomi blev skabt, den, der blev til takket være jernbaner, dampskibe og telegrafer, lod verdens lande til at dele sig i to grupper: industrilandene og de landbrugslande, der forsynede industrilandene med råstoffer. Og selv om landbrugslandene blev rige i begyndelsen – som for eksempel Argentina – lod de til at trække det korteste strå og forvandlede sig til bananrepublikker, der skrantede økonomisk og politisk i kraft af deres rolle.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts