Debatindlæg afPaul Krugman

Professor i økonomi

Amerikansk økonom og nobelpristager har holdt sommerferie i Danmark: Trods skyhøje skatter er Danmark et forbillede for et land som USA

Lyt til artiklen

Jeg er stadig på ferie, og i øjeblikket befinder jeg mig i Danmark. Faktisk har jeg lige cyklet fra København til Helsingør eller Elsinore. Desværre er jeg så håbløs en nørd, at mine tanker ikke kredsede om Shakespeare, men om ... økonomi. Danmarks historie er nemlig, vil jeg vove at påstå, af væsentlig interesse for os andre.

Jeg vil lige gøre det klart, at jeg på ingen måde er ekspert i dansk økonomi, hverken nutidig eller fortidig. Jeg ved kun, hvad jeg kan læse og hale ud fra de tilgængelige databaser. Så reelt handler det om at bruge Danmark som et spejl for resten af verden. Men det er et interessant spejl (og langt mere vidunderligt at tænke på end hjemlandets skandaler).

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her