Cepos-chef til vækstkritiker: »I min verden er nulvækst en utroligt skræmmende tanke«

Lyt til artiklen

1. Kære Gregers

I 1798 fremsatte den engelske nationaløkonom Thomas Malthus beregninger, som viste, at befolkningen voksede hurtigere end dens evne til at brødføde sig selv, hvorfor England snart ville løbe tør for mad. Med ét gjorde Malthus hundredvis af fremskridtspositive mennesker både reaktionære og bange. Problemet var bare, at Malthus’ forudsigelse var forkert.

Jeg tænker på Malthus, når jeg læser det debatindlæg i mandagens Politiken, som du sammen med over 200 forskere er medunderskriver på. Særligt når I skriver, at »det forsvarlige råderum for menneskehedens aktiviteter« er overskredet, og taler om et uholdbart ressourceforbrug. Jeg forstår godt, hvis folk bliver bange. Så lad mig introducere nogle proportioner i debatten.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her